Publicerad: 2014-04-30 14:59 | Uppdaterad: 2014-04-30 15:08

KI och University of British Columbia tecknar samarbetsavtal

Karolinska Institutets rektor Anders Hamsten och Stephen J. Toope, rektor vid University of British Columbia, har i dag skrivit under ett Memorandum of Understanding, ett avtal för ökat samarbete. Det skedde på den kanadensiska ambassaden i Stockholm där även Kanadas ambassadör i Sverige, Kenneth Macartney, närvarade.

– Det är alltid spännande när två mycket starka forskningsinstitutioner går samman för att sig an några av de stora utmaningarna i vår tid. Karolinska Institutet är ett världsledande medicinskt universitet och vi ser fram emot många år av stark samverkan och betydande forskningsgenombrott, säger Stephen J Toope.

Bakgrunden till samarbetsavtalet är att universiteten kan komplettera varandra inom starka forskningsområden.

– Det här markerar ett första formellt steg mot att samla några av de ledande forskare och lärare från två kontinenter på ett nytt sätt. På KI vill vi samarbeta med framstående kollegor runt om i världen och UBC kommer att vara en lämplig partner, säger Anders Hamsten.

University of British Columbia är ett globalt centrum för forskning och utbildning, sedan länge rankat bland de 40 bästa universiteten i världen.

Läs mer om UBC på https://www.ubc.ca/.