Publicerad: 2023-10-19 09:33 | Uppdaterad: 2023-10-19 09:53

KI i medierna 9 oktober-15 oktober

Här sammanfattar KI:s presstjänst medieuppmärksamhet kring KI och personer verksamma vid KI.

• SR Kaliber har granskat ett fall av hemmasittande barn som socialtjänst velat tvångsomhänderta. Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap vid KI uttalar sig. Även i SR nyheter Ekot.
  • TT intervjuar Ata Ghaderi, professor i klinisk psykologi vid KI om barn och ätstörningar, vilket återges i flera svenska medier.
  • Tidningen Arbetsliv intervjuar forskarna Petter Gustavsson och Elin Frögéli, vid avdelningen för psykologi på KI om hur nyanställda kan ges en så bra introduktion som möjligt.
  • SvD skriver om konststudenten Simon Ferner som skapat utställningen Av jord är du kommen om mänskliga kvarlevor i Konstakademiens källare med koppling till KI.
  • Renodlade bensin- och dieselbilar portas från delar av Stockholms innerstad, delvis med hänvisning till en KI-studie, rapporterar flera svenska och internationella medier.
  • Thomas Nordegren, SR Kulturnytt, recenserar en opera om en stjärnkirurg som visar sig vara mytoman både i det professionella och privata.
  • Magnesiumbrist är ovanligt bland svenskar, enligt Susanne Rautiainen Lagerström, forskare på KI. Trots detta finns en hajp kring magnesiumtillskott skriver SvD
  • Lars-Olof Wahlund och Maria Eriksdotter, professorer i geriatrik vid KI, sprider kunskap om demens i Aftonbladet.
  • P1 rapporterar om en ny svensk studie med ett läkemedel som eventuellt kan fungera mot post-covid. Läkaren och KI-forskaren Judith Bruchfeld leder studien.
  • Kropp och Själ i P1 utbildar allmänheten i att gripa in vid svåra blödningar. En av gästerna, Mattias Günther, är forskare på KI.
  • Stor uppmärksamhet fick en artikel av forskare på KI i The Conversation som beskriver vilka tecken som kan tyda på att det blir ett långt liv baserat på en stor studie av blodprov från personer födda mellan 1893 och 1920. Här i Illustrerad Vetenskap.
  • Individen kan inte ta hela ansvaret för att skapa mental hållbarhet i en arbetsmiljö där många system påkallar uppmärksamhet samtidigt, menar hjärnforskaren Sissela Nutley, institutet för kognitiv neurovetenskap i Allt om arbetsmiljö.
  • Läkartidningen skriver om ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt om etisk stress på akutmottagningar, Ann Liljas, lektor i folkhälsovetenskap vid KI, är ansvarig forskare.
  • TT, SR Dagens Eko med flera, tar upp att Europadomstolen kommer att pröva fallet med forskarna som slog larm om kirurgen Paolo Macchiarinis forskning och själva klandrades i KI:s granskning.
  • Dagens Medicin skriver om oredighetsnämnden Npof: s beslut att kirurgen Paolo Macchiarini varit just vetenskapligt oredlig i en rapport om en kvinna som fick ett konstgjort luftrör i Barcelona.
  • Dagens Medicin publicerar ett tema om diabetes och hjärt-kärlsjukdom där flera KI-forskares arbete finns med. Linn Glynn, ST-läkare och doktorand vid KI, om en registerstudie som visar att prognosen efter hjärtinfarkt inte förbättrats för patienter med typ 1-diabetes  Anna Norhammar, adjungerad professor i kardiologi vid KI om en ny studie som visar att patienter med kranskärlssjukdom och diabetes underbehandlas Det finns tydliga könsskillnader i hur diabetes behandlas, berättar KI-forskaren och överläkaren Stelios Karayiannides.
  • Dagens Nyheter skriver om migrän och intervjuar Andrea Carmine Belin docent på Centrum för klusterhuvudvärk, KI.
  • Cancerforskaren Anna Martling berättar om hur medicinska framsteg ska bli till verklig nytta för patienter i podden Idéer som förändrar världen.
  • En atlas över de celler som bygger upp våra hjärnor publicerades på torsdagen i tidskriften Science. ”Det kan liknas vid en folkräkning av celler” säger Sten Linnarsson, professor i molekylär systembiologi vid KI och flitigt citerad i både svenska ( här SR Vetenskapsradion) och internationella medier.
  • Mariam Kirvalidze och Amaia Calderón-Larrañaga vid Aging Research Center, KI, genomför en rikstäckande undersökning för mer kunskap om informella vårdgivare.
  • Katarina Howner, direktor för forskarskolan i klinisk psykiatri, Centrum för psykiatriforskning skriver om kunskapsläget vad gäller psykopatiska drag och möjligheter till behandling i Forskning och Framsteg.
  • Man ska inte fokusera på vikten, utan hälsan i sin helhet, menar Axel Carlsson, docent i epidemiologi vid Karolinska institutet i Huddinge, som bland annat i TV4 hävdar att Lagom tjocka lever längst.
  • Medicinsk Access skriver om ett test som visar att det biologiska åldrandet saktas ned hos njursjuka efter transplantation och intervjuar Peter Stenvinkel, professor vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik.