Publicerad: 2023-11-16 11:29 | Uppdaterad: 2023-11-16 11:42

KI i medierna 6-12 november

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

• Att sova för lite är förenat med en större risk att dö i förtid om du är en kvinna än om du är man, rapporterar Vetenskapsradion. Tina Sundelin, sömnforskare från KI/ Stockholms Universitet kommenterar en stor KI-studie.
  • Forskningsresultat från KI om att personer med högre biologisk ålder än faktisk ålder löper större risk att drabbas av demens och blodpropp i hjärnan syns i medierna, både i Sverige (Life Science Sweden) och internationellt USNews. KI-forskarna Sara Hägg och Jonathan Mak citeras.
  • Vetenskapsrådets tidning Curie intervjuar Richard Rosenquist Brandell, professor i klinisk genetik vid KI och föreståndare för Genomic Medicine Sweden (GMS) om nära samarbete med patienter i forskning.
  • Långtidscovid visar sig vara mest utbredd bland de som genomgått svår covid-19 infektion, visar en studie från KI, vilket refereras i Doktorn.
  • Stressrelaterad psykisk ohälsa är vanligt bland läkare, men de söker inte läkarvård, rapporterar Sjukhusläkaren som talat med Emma Brulin, forskare och docent i arbets- och miljömedicin vid KI.
  • Kristina Gemzell Danielsson, professor i gynekologi vid KI, förklarar för SVT Uppsala varför det är så svårt att utveckla p-piller för män, samt om forskning kring en ny p-gel för just män.
  • Henrik Falconer, docent vid KI, kommenterar en brittisk fas-3-studie mot livmoderhalscancer, som är lovande, i SvD.
  • Sissela Nutley, hjärnforskare knuten till KI, kommenterar att Youtube ändrar för att ungdomar inte återkommande ska rekommenderas videor med osunt kroppsideal. Flera svenska medier publicerar TT- artikeln, här Aftonbladet.
  • Ett falskt positivt mammografisvar kan ändå vara ett varningstecken. KI- forskaren Xinhe Mao:s studie uppmärksammas i LäkedmedelsVärlden och i många internationella medier.
  • Energiomsättningen i hippocampus kan vara ett tidigt tecken på Alzheimers, innan symtom uppträder, visar en KI-studie publicerad i tidskriften "Molecular Psychiatry", som refereras i fler internationella medier. Per Nilsson, forskare vid neurobiologiska institutionen kommenterar, här i tyska Morgenpost.
  • Efter en fällning av den svenska oredlighetsnämnden NPOF återkallar tidskriften Lancet två artiklar med resultat från en luftrörstransplantation som Paolo Macchiarini utförde i Barcelona år 2008, skriver Dagens Medicin.
  • Tidskriften Modern Psykologi gör ett hjärnspecial och intervjuar forskaren Alexander Lebedev vid KI om psilocybin och depression, samt Gunnar Bjursell, direktör på Centrum för kultur, kognition och hälsa K, om vad som händer i huvudet när vi ser på konst.
  • Per Elgestad Stjernfeldt ST-tandläkare och doktorand,refererar sin avhandling i Tandläkartidningen om tuggkapacitet och tuggförmåga.
  • Banbrytande forskning kan mycket väl börja med en felaktig hypotes, menar Johan Frostegård som blir ny krönikör i tidningen Curie.
  • Patienter som får palliativ vård utsätts ofta för behandling som gör mer ont än gott, visar KI-forskaren Máté Szilcz  doktorsavhandling, skriver tidningen MittI.
  • Hajskinn har en sårläkande kraft som kanske kan hjälpa också människor. Jakob Wikström, docent i dermatologi på KI , och hans kollega, Etty Bachar-Wikström har genomfört en studie på Marine Biological Laboratory (MBL),Massachusetts, publicerades i International Journal of Molecular SciencesNyheten har fått viss spriding i amerikanska medier.
  • Carl Johan Sundberg, professor på KI, berättar i SVT om ett piller som ska ge vissa av de resultat som träning ger - utan att du faktiskt behöver träna.
  • Johan von Screeb, chef för Kunskapscentrum för global katastrofmedicin vid Karolinska institutet, fortsätter att kommentera läget för sjukvården i Gaza i SR.
  • Ali Mirazimi, biträdande professor vid institutionen för laboratoriemedicin vid Karolinska Institutet, kommenterar upptäckten av fästingar infekterade med Krim-Kongofeber i Frankrike.
  • Skyddet mot cervixcancer blev starkast i länder där både flickor och pojkar vaccinerades, visar en forskargrupp ledd av Ville N. Pimenoff från KI, vars resultat fick god spridning i internationella medier i veckan .
  • Karolinska Institutet kommer på 9:e plats när naturvetarna rankar sina favoritarbetsplatser. Högst upp ligger Länsstyrelsen, rapporterar Dagens Industri.
  • Sveriges Radio P1 gör dokumentär om Svante Pääbo.
  • Anders Alvestrand, professor emeritus vid KI, skriver i SvD "Under strecket" om den moderna kycklingindustrin och konsekvenserna av den, för människor och kycklingar.