Publicerad: 2023-06-12 14:59 | Uppdaterad: 2023-06-12 14:59

KI i medierna 5-11 juni

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

Söndag 11 juni

• Reportage i SvD: Sanna, 41, trotsade postcovid-råd – nu klarar hon av att springa igen. KI:s Andrea Tryfonos intervjuas.
  • Johan Nilsson: Professorns upptäckt räddar kvinnoliv – varje dag. Krönika i DN om Nobelpristagaren Harald zur Hausen som avlidit vid en ålder av 87 år. KI:s Joakim Dillner uttalar sig.
  • Debattartikel i SvD: Att minska antal vårdval handlar inte om att förvägra patientgrupper vård – det handlar om att bromsa vårdvalens stora kostnadsutveckling. Det skriver tre läkare i en replik. KI:s Jonas F Ludvigsson är en av artikelförfattarna.

Lördag 10 juni

• Onkologi i Sverige: Ny avhandling om nya behandlingsmetoder för multipelt myelom (MM). KI:s Maria Karvouni intervjuas.
  • P4 Jönköping: Forskaren: Därför varierar budskapen om hur mycket vi kan dricka. Intervju med KI:s Emma Frans om hennes nya bok om forskarparadoxer.

Fredag 9 juni

• Paradigmskifte inom behandling av Alzheimers sjukdom, skriver bland andra KI:s Bengt Winblad i Läkartidningen.
  • Reportage i Aftonbladet: Riskfaktorerna – därför får du blåsor i munnen. KI:s Maria Bankvall uttalar sig.
  • TT-artikel: Hälsosamma mängder alkohol ifrågasätts. KI:s Sven Andreasson uttalar sig.
  • TT-artikel: Nytt covidvaccin testas – ska klara mutationer. Det nya dna-baserade vaccinet har tagits fram vid Karolinska institutet.
  • LifeScience Sweden: Svenskt covidvaccin testas kliniskt på Karolinska. KI:s Matti Sällberg citeras från ett pressmeddelande.
  • Läkartidningen: Allergisk rinit hos barn och vuxna. Artikel där några av medförfattarna är bland andra KI:s Mats Holmström, Erik Melén och Marit Westman.
  • SR Studio Ett: Den sexuella aktiviteten bland unga minskar. Och det verkar också som om allt fler är oskulder långt upp i åldrarna. Oftast ofrivilligt. KI:s Peter Ueda intervjuas.

Torsdag 8 juni

• Onkologi i Sverige: Enkelt blodprov avslöjar risk för metastaser vid uvealt melanom. KI:s Gustav Stålhammar uttalar sig.
  • Artikel i Läkartidningen: Hela listan – så mycket tjänar rektorerna för lärosätena.
  • KI:s Bengt Winbladh är med och pratar om Alzeimers i P4 Extra (44 min in).
  • Ett nytt Covid-19-vaccin har tagits fram på Karolinska Institutet, rapporterar P4 Stockholm (1,19 in).

Onsdag 7 juni

• Debattartikel i Expressen: Begagnade mensskydd används i fattiga länder. Artikeln är undertecknad av bland andra KI:s Eva Åkerman och Maria Persson.
  • Experten: Så kan män slippa ofrivillig sexlöshet. KI:s Peter Ueda intervjuas av DN.
  • Så vill Pfizers forskningschef hindra nästa pandemi. Reportage i DN där KI:s Petter Brodin nämns.
  • Hundratusentals kvinnor i Sverige kan ha PCOS – utan att veta om det. Det menar KI-professorn Elisabet Stener-Victorin. Reportage i Aftonbladet.

Tisdag 6 juni

• Nytt läkemedel ger antikroppar mot RS-virus, rapporterar SVT Nyheter. KI:s Samuel Arthur Rhedin intervjuas.
  • Reportage i P1 Kropp & Själ: Testosteron – det trendiga hormonet. KI:s Stefan Arver och Angelica Lindén Hirschberg medverkar.
  • Experternas råd: Skippa solkräm så ofta du kan. Reportage i SvD där KI:s Pelle Lindqvist uttalar sig.

Måndag 5 juni

• Forskare: Därför kan oralsex leda till cancer. Artikel i Aftonbladet där KI:s Tina Daliani och Anders Näsman uttalar sig.
  • Reportage i DN: Experten: Det skulle behövas en papparevolution. KI:s Malin Bergström uttalar sig.
  • För 50 år sedan i dag grundades Sveriges första förening för människor med autismdiagnos. Reportage i SvD om bland andra KI:s Karin Stensland Junker.
  • Reportage i SvD: Camilla, 31, går egen väg inför sitt tredje Ironman. KI:s Angelica Lindén Hirschberg intervjuas.
  • Nytt läkemedel mot RS-viruset på gång: Revolutionerande. Reportage i P4 Stockholm där KI:s Samuel Artur Rhedin intervjuas.
  • Många svenska läkare självförskriver narkotika, skriver Läkemedelsvärlden. KI:s Emma Brulin uttalar sig.
  • Vem är den frigivna dansken – och vad gör Belgien för att få hem KI-forskaren Ahmadreza Djalali? Reportage i SVT Nyheter.