Publicerad: 2023-09-19 16:56 | Uppdaterad: 2023-09-19 17:20

KI i medierna 28 augusti – 17 september

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

Vecka 35

Vecka 36

Vecka 37

• Martin Bergös studie fortsätter att väcka uppmärksamhet i bland annat Aftonbladet och till exempel i tyska BILD (tidigare bild-zeitung)
  • Yahoo News intervjuar Ina Schuppe Koistinen, forskare på institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi, om vad ett hälsosamt vaginalt mikrobiom är, apropå att flera kvinnliga influencers tar upp detta.
  • Anna Dahlgren och Emma Brulin intervjuas av Sunt Arbetsliv om deras kunskapsöversikt över dyngsvilas betydelse.
  • Johan von Schreeb, professor i global katastrofmedicin, intervjuas i Studio Ett om de många naturkatastroferna kring medelhavet just nu. 04:41 in i sändning.
  • TT skriver en artikel, där Sara Wallhed Finn, psykolog och alkoholforskare, välkomnar Socialstyrelsens nya rekommendationer Den får stor spridning
  • Yahooo News och USNews, med flera rapporterar om en KI-studie som funnit samband mellan hjärnblödning och blodtransfusion. Gustaf Edgren och Jingcheng Zhao intervjuas. Det gör också TT och TV4.
  • Den glada nyheten att refluxsjukdom inte tycks ha något samband med cancer tas upp av både svenska och internationella medier. Jesper Lagergren professor i kirurgi, samt överläkare samt Dag Holmberg, ST-läkare i kirurgi och forskare, intervjuas.
  • Magnus Lundbäck, forskare på KI och kardiolog på Danderyds sjukhus, berättar om studien där han funnit samband mellan e-cigaretter och risk för blodpropp i SVT Nyheter.
  • Johan Frostegård, professor vid Institutet för miljömedicin, har synpunkter på de nya alkoholråden i SvD Under strecket.
  • Resumé skriver om Laika; en 13-årig AI-tonåring som skapats ur skärmtid. Lisa Thorell, professor i psykologi på KI, är en av de engagerade i projektet.
  • KI-forskaren och överläkaren Judith Bruchfeld leder en av de största studierna i världen av en medicin man hoppas ska fungera mot post-covid. Sveriges Radio är på bollen.
  • SR vill få till en debatt mellan Jonas Ekström, biträdande Hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Västmanland och Sven Andreasson, professor emeritus vid KI, som har tagit fram de nya alkohol-riktlinjerna på Socialstyrelsen.
  • Teresa Söderhjelm ger råd om hur man blir en bra chef i Vision.
  • Lisa Thorell professor i psykologi på KI kommenterar i Västerbottens-Kuriren trenden att vara ultrasmal a la 1990-talet- ”heroin chic”- är på väg tillbaka.