Publicerad: 2023-12-08 13:08 | Uppdaterad: 2023-12-08 14:14

KI i medierna 27 november – 1 december

Här sammanfattar KI:s presstjänst medieuppmärksamhet kring KI och personer verksamma vid KI.

Biomarkör-studien baserad på blodprov från 100-åringar fortsätter att generera uppmärksamhet. Karin Modig, lektor i epidemiologi vid KI, ger 6 råd om hur man lever länge, här på yahoo news.

Skippa det dåliga samvetet om du då och då hamnar i soffan framför en tv-serie. Kravlös återhämtning behövs för att må bra, säger Sissela Nutley, hjärnforskare på KI, i tidningen Arbetsliv.

Eric Thelin, Rebecka Rubenson Wahlin och Li Jin Yang, samtliga från institutionen för klinisk forskning och utbildning, har författat en översiktlig artikel om lätt traumatiska hjärnskada i Läkartidningen.

Katarina Howner, rättspsykiatriker vid Rättsmedicinalverket och adjunkt KI, medverkar i P1 Kropp & Själ om narcissism.

KI kritiseras av Justitieombudsmannen efter en anmälan från en underläkare som misslyckats på AT-provet och överklagat, rapporterar Läkartidningen.

Samtliga 21 regioner har beslutat att erbjuda kvinnor födda 1994-1999 HPV-vaccin, skriver Läkemedelsvärlden, som intervjuat Joakim Dillner, professor vid KI.

Talkshow i SR tar upp ämnet grammatiktstress – det vill säga varför vi mår dåligt när någon säger fel. Mats Lekander, professor i hälsopsykologi vid KI, får svarar på hur man mäter detta.

TT skriver en flitigt använd artikel om att många unga slutar att ta sina ADHD-läkemedel redan inom ett år. En studie från bland annat KI visar detta. Zheng Chang, forskare vid Karolinska institutet, citeras. Nyheten kommer också i SR Ekot och i DN.

Marie Åsberg, professor emeritus på KI, kritiserar tillsammans med andra forskare Försäkringskassans hantering av långtidssjukskrivna med psykisk ohälsa på Dagens Medicins debattsida.

Anders Ullén, adjungerad professor i klinisk onkologi vid institutionen för onkologi-patologi, KI kommenterar kombinationsbehandling vid avancerad urotelial cancer i Onkologisk tidskrift.

Tommy Lundberg, träningsforskare vid KI, får i Washington Post kommentera en ny studie om att det aldrig är för sent för äldre människor att börja lyfta vikter.

Flera internationella medier tar upp den nya Netflix-dokumentären om Paolo Macchiarini (som inte går att se i Sverige ännu). Här i Rollingstone Magazine och USToday.

Polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS), är underdiagnosticerat i Sverige, menar Elisabet Stener-Victorin, professor i reproduktionsfysiologi vid KI, i Aftonbladet.

Gisela Bäcklander, arbetslivs- och organisationsforskare vid KI, får i avsnitt 77 av podden Framtidens fädigheter (Futurion, tankesmedja kopplad till TCO/SACO)  tala om att många är motvilliga att återvända till kontoret efter covid-19.

En app som uppdragsgivare, i stället för en mänsklig chef, är vardag för många matbud, städare, översättare och taxichaufförer. Hur detta påverkar arbetsmiljö och hälsa redogör Carin Håkansta, forskare vid KI, för  tidiningen Arbetsliv.

Granskningen av Mandos ätsrörningskliniker går vidare i SVT.

Marta Granström, vaccinexpert och professor emerita i mikrobiologi på KI och  Jan Albert, professor i smittskydd vid KI, medverkar i andra delen av Vetenskapsradions porträtt av Nobelpristagaren Katalin Karikó.

I år har fler än 90 studenter i landet blivit avstängda eller varnade på grund av otillåten användning av AI-styrda textrobotar som Chat GPT, visar SR P4 Jönköpings kartläggning. Karolinska Institutet, har inga fällande disciplinärenden, men kanske några misstänkta fall.

Anna Mia Ekström, professor i global infektionsepidemiologi, betonar vikten av att sprida kunskap inom vården om välbehandlad och därför icke-smittsam HIV i tidningen Doktorn.

Life-time skriver om en djupare samverkan mellan akademi och företag, kommenterat av Hans-Gustaf Ljunggren, professor vid Centrum för infektionsmedicin i Huddinge.

Studien om hur viktig hud-mot hudkontakt är också för prematura barn får uppmärksamhet internationellt. Forskarna Wibke Jonas (lektor) och Siri Lilliesköld (doktorand) citeras bland annat i Good Morning America.

Jessica Norrbom som forskar inom arbetsfysiologi vid KI, kommenterar vinterbadandets vara eller inte vara i Husbil&husvagn.

Claude Marcus, professor på KI, intervjuas i SR Dagens Eko om orsakerna till att barndiabetes typ 2 ökar. Inslaget kommer 8:44 in i sändning. Efter inslaget kommer Lotta Borg Skoglund, Uppsala Universitet men också anknuten till forskning på KI, och refererar sin nya studie om att flickor med ADHD får sin diagnos senare än pojkar.