Publicerad: 2024-07-04 20:36 | Uppdaterad: 2024-07-04 21:05

KI i medierna 24-30 juni

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier. KI i medierna tar nu ett sommaruppehåll och återkommer i vecka 30.

Företrädare för mandometerklinikerna skriver debattinlägg i SvD .

Patienter med typ 2-diabetes som behandlas med Ozempic och likande läkemedel tycks ha en minskad risk att utveckla demens, skriver Forskning.se. De har intervjuat Bowen Tang, doktorand vid KI. Även internationellt uppmärksammat.

Tandtrauma kan vara misshandel och ska därför bedömas av tandläkare på klinik, inte vid ett digitalt vårdbesök, skriver bland annat Georgios Tsilingaridis, biträdande prefekt, docent i barntandvård och Therese Kvist, forskare, bägge KI, i Tandläkartidningen.

Hanna Augustsson, Henna Hasson, Jonas F Ludvigsson, Maria Wolodarski, samtliga KI är några av författarna till ett debattinlägg om utmönstring av lågvärdevård i Läkartidningen.  Det vill säga vård som inte bidrar med något värde till patienterna.

SR Vetenskapsradion har glädjande nyheter om bättre luft i Stockholm och färre barn som drabbas av astma. Erik Melén, professor på institutionen för klinisk forskning och utbildning, KI/SÖS intervjuas. Även i SvD.

David Ebbevi, forskare vid KI, är en av författarna till en debattartikel i Dagens Medicin om att vården har en viktig uppgift i att uppmärksamma våld i nära relationer.

Altinget listar lönerna hos svenska universitet och högskolors rektorer.

Den dödsdömde KI-forskaren Ahmadreza Djalali ska inleda en hungerstrejk i Evin-fängelset, säger hans hustru Vida Mehrannia i ett uttalande till DN. Även SVT Nyheter och SvD. Även internationellt

Hur Ulf Kristersson kommenterar Djalalis förtvivlan och begynnande hungerstrejkn återges  i flera svenska medier, här i Aftonbladet.

Ahmadreza Djalalis dotter intervjuas i Aftonbladet.

Forskaren och hjärtläkaren Petter Ljungman förklarar för DN hur kroppen påverkas av extrem hetta. Även i SR Nyheter där han ger råd om hur man ska agera i sommarvärmen.

Sara Hägg, forskare på KI, har arbetat på en modell tillsammans med forskare i Finland. Nu kan modellen med en nästan kuslig precision förutsäga sannolikheten att dö inom ett år, rapporterar DN

Karin Broberg, professor i miljömedicin på Lunds universitet och forskare på KI, kommenterar den gröna omställningens dilemma i SR Dagens Eko efter nyheten att tre personer har dött av okänd anledning på Northvoldt. Inslaget kommer 0:40 in i sändning.

DN skriver att antalet nyfödda i Texas som dör inom en månad I efter födseln har ökat med 10 procent åren efter abortförbudet. Kristina Gemzell Danielsson, professor i obstetrik och gynekologi vid KI, har läst den nya studien, och tycker att den är välgjord och viktig.

En forskargrupp vid KI har läst artikelserien om hemtjänst i  SvD och känner väl igen den bild som beskrivs.

Tomas Ljungberg, docent i farmakologi, KI, slutreplikerar på SvD:s debattsidor om adhd och medicinering.

Karin Lodin, ST-läkare i reumatologi och forskare vid KI, berättar under vinjetten ”Fallet” i Forskning&Framsteg om en patient vars historia visar hur viktigt det är att vid oklar njursvikt alltid kolla patientens läkemedel.

SvD skriver om coreträningens betydelse och intervjuar bland annat Eva Rasmussen Barr, sjukgymnast och docent i fysioterapi på KI.

Johan von Schreeb, professor i global katastrofmedicin, Tobias Alfvén,  professor i global barnhälsa, bägge KI, skriver på DN Debatt om det fruktansvärda att sjukvården har blivit en måltavla i krig.

Ortopeden och KI-forskaren Max Gordon intervjuas i SvD om artificiell intelligens kan vara svaret när vårdens administration och medborgarnas behov av vård bara tycks öka.

Forskare på KI har i en studie undersökt vad KBT-behandling har för effekt på patienter med insomni och depression, rapporterar SR P4 Stockholm.

Genetikforskaren Paul Lichtenstein vid KI menar att de av vårs förfäder som varit rädda för ormar och spindlar kan ha haft en genetisk fördel i en artikel om fobier i DN.