Publicerad: 2023-05-04 16:25 | Uppdaterad: 2023-05-04 16:25

KI i medierna 24-30 april

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

Söndag 30 april

• Hela familjen påverkas när ett barn fastnar i en bup-kö. Unga kan bli hemmasittare och risker finns även för mer varaktiga besvär, skriver SvD (TT-artikel). KI:s Anna Lundh intervjuas.
  • Reportage i SvD: Kvinnor med adhd verkar ha svårare PMS och oftare drabbas av förlossnings­depression och humördippar vid klimakteriet, visar studier. KI:s Helena Kopp Kallner intervjuas.
  • Debattartikel i UNT: Snusandet har bidragit till att färre röker. En av medförfattarna är KI:s Magnus Stenbeck.
  • Så blir du enkelt kvitt din ”blomkålsnäsa”, skriver Aftonbladet och intervjuar KI:s Jakob Wikström.

Lördag 29 april

• Debattartikel i Expressen/ GT: Skolverket sprider myter och duckar för kritiken. En av medförfattarna är KI:s Martin Ingvar.
  • ”Forskarnas varning: Bli inte gravid i rymden”. Mama/ Expressen citerar DN:s artikel om sex i rymden, där KI:s Dag Linnarsson uttalar sig.
  • Om brist på hjärtstartare på kontor och konsekvenserna av det. KI:s Andreas Claesson intervjuas av SR P4 Väst (ca 1 min in).
  • ”Covidpiller testas för långtidssjuka” – artikel i Expressen som baseras på Läkartidningens reportage, där KI:s Petter Brodin intervjuas.

Fredag 28 april

• Reportage i DN: Sex i rymden snart en verklighet: ”Oansvarigt bli gravid”. KI:s Dag Linnarsson uttalar sig.
  • Artikel i Aftonbladet om ofrivillig sexlöshet. Expert: 3 saker avgör om en man får ha sex. KI:s Peter Ueda intervjuas.
  • Artikel i Aftonbladet om Post-covid: ”Ny studie: Långtidscovid kan bero på nedstängning”. KI:s Judith Bruchfeld intervjuas.
  • P1 dokumentär: KI-forskaren Christoffer Rahm vill hitta bättre sätt att behandla pedofiler. Han ger sig in i deras egna hemliga rum på Darknet.
  • Christoffer Rahm är även med i SR Studio Ett och pratar om pedofiler och Darknet.
  • Valborg till trots – ungas drickande har minskat dramatiskt, skriver Hufvudstadsbladet och intervjuar KI:s Jonas Raninen.
  • KI:s Maja Fjaestad: Öppet sinne och realism i kärnkraftsdebatten. Ledare i Aktuellt i Politiken.
  • Postpoliosyndrom kan förekomma hos invandrare från riskområden, skriver KI:s Axel C Carlsson i Läkartidningen.
  • TV4 Nyheterna: Mässling upptäckt i Göteborg. KI:s Jonas F Ludvigsson intervjuas.
  • Artikel i Läkartidningen: I en ny studie ska svenska forskare pröva behandling med det orala antivirala läkemedlet Paxlovid (nirmatrelvir/ritonavir) hos vuxna med svår postcovid. KI:s Petter Brodin uttalar sig.

Torsdag 27 april

• Artikel i Aftonbladet där KI:s Jonas F Ludvigsson uttalar sig: Stjärtfluss sprids på förskolor.
  • SR P1 Morgon: Stor svensk studie om läkemedel för postcovid kan ge snabb behandling. KI:s Judith Bruchfeldt intervjuas.
  • Reportage i Nya Dagbladet: Adhd-medicin ökar i Sverige – trots okunskap om risker. KI:s Zheng Chang citeras från Forskning.se.
  • Psykiskt störda lagöverträdare vårdades i genomsnitt 7,5 år, skriver Läkartidningen där bland andra KI:s Jonas Forsman är delförfattare till artikeln.
  • Reportage i TV4 Nyheterna: Forskare varnar: Snart kommer AI generera barnporr – i mängder. KI:s Christoffer Rahm intervjuas.
  • Expressen Hälsoliv: Professorns 8 bästa råd mot dina klimakteriebesvär. KI:s Angelica Lindén Hirschberg intervjuas.
  • SVT Nyheter: Sju år sedan dödsdömde KI-forskaren greps i Iran.
  • Reportage i Min Medicin: Kartläggning av hur ryggmärgen bildas ger ny kunskap om sjukdomar i nervsystemet. KI:s Xiaofei Li uttalar sig.
  • Prinsparet var på besök på KI i veckan, rapporterar Svensk Damtidning.

Onsdag 26 april

• Reportage i SvD: Risken för demens efter 85 år nästan halverad. KI:s Miia Kivipelto nämns samt hennes uppmärksammade Finger-studie.
  • Artikel i Doktor.com om mRNA-vaccin: en viktig spelare i kampen mot infektioner. KI:s Matti Sällberg intervjuas.
  • Nya rön i Läkartidningen: Gravida med längst restid födde oftare med planerat kejsarsnitt.
  • Medicinsk kommentar i Läkartidningen: Att avstå hjärt–lungräddning – svartvitt beslut i en gråzon. Riskprofiler och prediktionsmodeller saknas, skriver bland andra KI:s Therese Djärv.

Tisdag 25 april

• DN Debatt: ”Vi måste börja föra bok över skolbarnens vikt”. Två av artikelförfattarna är KI:s Hugo Lagercrantz och Ulrika Ådén.
  • Förlossningsläkaren: ”Att neka ett kejsarsnitt är förmynderi”. Artikel i GP där KI:s Lennart Nordström och Niels Lynøe intervjuas.
  • Är det farligt för hälsan att jobba dygnspass? Reportage i Kommunalarbetaren där KI:s Anna Dahlgren svarar på frågor.
  • SvD Debatt: ”Resistent malaria kan orsaka hälsokatastrof”. Artikelförfattaren är KI:s Anders Björkman.
  • ”Högsta domstolen bör ta upp miljöskandalen i Ronneby”. Debattartikel i Aftonbladet där det refereras till KI:s Mattias Öberg.
  • P4 Västernorrland: Nästan var fjärde junior fotbollsspelare har symptom på mild depression, det visar en kartläggning som Karolinska Institutet gjort.
  • ”Var förberedd med allergimediciner” Pollensäsongen är snart här. Reportage i Läkemedelsvärlden där KI:s Kjell Larsson uttalar sig.
  • SR Studio Ett: Kan man ha sex i rymden? KI:s Dag Linnarsson intervjuas.

Måndag 24 april

• Krönika i DN: Minskar kaffe risken för fetma och övervikt? KI:s Susanna Larsson uttalar sig.
  • TT-artikel som fått stor spridning: Var fjärde fotbollsjunior visar tecken på depression. KI:s Tobias Elgán uttalar sig.
  • Artikel i Chefstidningen: Här är medarbetargrupperna som är svårast att leda. KI:s Christina Björklund intervjuas.
  • Nya insikter om risken för förmaksflimmer hos barn och ungdomar, skriver Min Medicin. KI:s Fen Yang uttalar sig.
  • Reportage i Läkartidningen: Sju år sedan fängslandet – Djalalis fru i Belgien för att träffa politiker. Om KI-forskaren Ahmadreza Djalali som greps och fängslades i Iran för sju år sedan.