Publicerad: 2024-05-02 16:53 | Uppdaterad: 2024-05-02 16:53

KI i medierna 21 april – 28 april

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

SVT Västmanland har intervjuat Martin Ingvar, professor i neurobiologi och integrativ medicin, med anledning av den senaste PISA- utvärderingarna. Ingvar menar att en fjärdedel av 15-åringarna i Sverige är i riskzonen för det som kallas funktionell analfabetism - de kan läsa men förstår inte vad de läser.

Lars Norlén, hudläkare samt hudbarriärforskare vid KI, intervjuas i SvD där han inte ser något medicinskt problem med att barn använder vanlig hudvård, vilket har blivit något av en trend.

Tidningen Kollega skriver om sjukfrånvaron för privata tjänstemän under pandemi-åren och refererar en KI-studie som visar att de flesta tjänstemännen inte hade någon sjukskrivning alls 2019 - 2021. Sjukskrivningarna minskade till och med för vissa diagnoser.

Tobias Nordström docent vid institutionen för kliniska vetenskaper, KI, är en av författarna i ett tema om prostatacancer i Läkartidningen.

KI har medverkat i undersökningen HÄMAT av arbetsmiljöverket som undersöker hur arbete med 3D -printing påverkar hälsan. Resultatet refereras  av Metaller och gruvor.

University World News skriver om den svenska regeringens nya utredning, där ett syfte är att attrahera och behålla utländska doktorander och forskare. Utredningen presenterades vid en pressträff på KI den 8 april.

I Tyskland, liksom i Sverige, debatteras digitaliseringen av skolan flitigt, och det refereras ofta till KI:s remissvar om den fortsatta svenska strategin. Här i en krönika i tyskspråkiga mediesiten MDR

Tobias Alfvén, barnläkare och professor vid institutionen för global folkhälsa lämnar i juni posten som ordförande för svenska läkaresällskapet, skriver Läkartidningen. Catharina Ihre Lundgren, bröst- och endokrinkirurg samt docent vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi vid KI, föreslås ta över, skriver samma tidning.

Christian Rück, professor i psykiatri vid KI, medverkar i ett inslag i SR Studio Ett om det är bra eller dåligt att prata så mycket om psykisk ohälsa som vi gör idag.

Forskning & Framsteg skriver reportage om effekterna av fryshaveriet på KI. Eva Hellström Lindberg, professor i hematologi vid KI, medverkar.

Tidningen Doktorn skriver om en ny studie från KI som inte har funnit några belägg för att läkemedel för behandling av diabetes och fetma ökar risken för sköldkörtelcancer. Peter Ueda, en av forskarna bakom studien, citeras.

Tidningen Mitt I skriver om nyinvigda The Cell.

Knut Lönnroth, professor vid KI och landskapsläkare på Åland, kommenterar i Läkartidningen en ny lag som ska hindra privata läkare att arbeta om de begått brott ”utanför tjänsten”.

Risken för cannabismissbruk är nästan tre gånger högre för personer med adhd, enligt en ny studie från Kanada, rapporterar SR P3 nyheter. KI-forskaren Joar Guterstam intervjuas.

I en flitigt använd artikel i många svenska lokaltidningar svarar Lena Karlsson, docent vid odontologiska institutionen, KI, på varför all tandkräm smakar mint. Här i Ystads allehanda.

Anders Björkman, professor i infektionssjukdomar, KI, skriver i SvD på Världsmalariadagen, att resistens mot den enda livräddande malaria­behandlingen börjat sprida sig i Östafrika med risk för em hälso­katastrof.

Torbjörn Tännsjö skriver om dödsbegrepp och donation i Läkartidningen.

Läkartidningen skriver om den svensk-iranske läkaren och forskaren Ahmadreza Djalali som frihetsberövades i Iran för åtta år sedan.

Matti Sällberg, professor i biomedicinsk analys vid KI, kommenterar för Global Bar Magazine att WHO givit klartecken för tillverkning av ett nytt vaccin mot kolera.

Mikael Kakeeto, ST-läkare, termin 9 på KI, skriver debattartikel om problematiken med många vikarierande underläkare och bristen på AT-tjänster i Läkartidningen.

Forskning&Framsteg skriver om Centrum för rättvisas yttrande till Europadomstolen i målet där visselblåsarna i Macchiarinihärvan stämt svenska staten.

Mama/ Expressen skriver om KI:s enkätstudie om vad som bidrar till positiva och negativa upplevelser under barnafödandet.  Malin Edqvist, studiens huvudansvariga och anknuten till KI, citeras.

Amerikanska siten Healio skriver att de som drack lätt och måttligt hade lägre risk att utveckla perifer artärsjukdom än de som inte drack alkohol. Shuai Yuan, doktorand vid Institutet för miljömedicin KI, citeras.

SR Vetenskapsradion skriver om en europeisk enkätstudie om vilka former av cannabis som används och hur stark den är. Peter Allebeck, professor i socialmedicin på KI, intervjuas.