Publicerad: 2024-08-30 10:17 | Uppdaterad: 2024-08-30 11:27

KI i medierna 19-24 augusti

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

SvD skriver om betydelsen av behandling mot stress vid IBS och intervjuar Brjánn Ljótsson, professor i psykologi vid Institutionen för klinisk neurovetenskap, KI

Johan von Schreeb, professor i global katastrofmedicin vid KI, intervjuas om att det första poliofallet på över 25 år registrerats på Gazaremsan i TV4, och Studio Ett, SR.

SR Kropp&själ gör ett avsnitt om balans med bland annat Tobias Wibble, postdoktor vid institutionen för klinisk neurovetenskap, KI, och Wim Grooten, forskare inom fysioterapi, KI.

KI-forskarna Gerd Faxén Irving och Bengt Lindholm för fram nyttan av proteinreducerad kost för patienter med avancerad njursvikt i Läkartidningen.

Forskare vid KI har tillsammans med kollegor i Umeå och Örebro gått igenom den aktuella forskning som finns om hur många elever som undviker att äta skollunch och varför, skriver Dagens Samhälle.

När AI fick tillgång till kemiska bibliotek med miljoner molekyler för att hitta de som binder bäst till en receptor fann de bättre fungerande läkemedel jämfört med traditionella metoder, konstaterar KI-forskarna Marcus Saarinen och Per Svenningsson i en intervju i Svensk Farmaci.

Den som har typ 2-diabetes har en högre risk att utveckla demens, men med GLP-1-analoger (som Ozempic) tycks dock denna risk minska, visar en studie från KI. Sara Hägg, forskare i molekylär epidemiologi vid KI, intervjuas i Aftonbladet och KI-doktoranden Bowen Tang i Senioren.

Karolinska institutet hör till de bästa 50 universiteten i världen, enligt årets lista från Academic Ranking of World Universitys, rapporterar bland annat TT, SVT Rapport och SR Vetenskapsradion.

Sven Bremberg är docent vid institutionen för global folkhälsa vid KI, kommenterar i SvD hur förtätningen av städer hänger samman med hälsa i en artikel som handlar om de hälsosammaste stadsdelarna.

En AI-modell är bra på att upptäcka autism hos barn under två års ålder, visar en studie från Karolinska Institutet. Kristiina Tammimies, KI-forskare och sisteförfattare tillstudien uttalar sig i TV 4, SR Studio Ett och i SR Ekot.

Mattias Uhlén professor vid institutionen för neurovetenskap, KI, porträtteras i tidningen Näringslivet

Christophe Pedroletti, ny sjukhusdirektör på Karolinska Universitetssjukhuset, intervjuas bland annat i DN, Dagens Samhälle och tidningen MittI.

En ny läkemedelskandidat kan fördröja eller förhindra anemi hos foster och nyfödda med svår hemolytisk sjukdom. Eleonor Tiblad, forskare på institutionen för medicin i Solna, KI, har lett den svenska delen av studien och intervjuas av Dagens Medicin.

Ett nytt svenskutvecklat AI-verktyg ökar chansen att upptäcka bröstcancer hos kvinnor med annars negativt resultat i konventionell bröstcancerscreening. Mattie Salim, KI-forskare och ST-läkare i radiologi, intervjuas av Dagens Medicin.

KI-forskarna Artur Fedorowski, Marcus Ståhlberg, Malin Nygren-Bonnier och Judith Bruchfeld, vill nyansera tidigare skrivet i frågan om särskilda post-covidmottagningar i Läkartidningen.

Mikael Norman, professor i pediatrik och neonatologi vid KI, får årets Hugo Lagercrantz Award, rapporterar Läkartidningen.

Sandra Bergendahl och Sophia Brismar Wendel, forskare på institutionen för kliniska vetenskaper, KI, egenrefererar i Läkartidningen sina forskningsresultat som visar att snedklipp minskar risken för sfinkterskada vid förlossning med sugklocka.

Emma Brolin, forskare i arbets- och miljömedicin vid KI medverkar i SR:s dokumentärserie Vårdpersonalen och missbruket – medicinstölderna 10:37 in i programmet.

Anna-Mia Ekström, professor i global infektionsepidemiologi och Anders Sönnerborg, professor i klinisk virologi, bägge KI, intervjuas i SR Vetenskapsradion om spridningen i det nya mpox-viruset.

Marie Åsberg, professor emeritus i psykiatri vid KI som forskat fram begreppet utmattningssyndrom, intervjuas i Vision.

Svåra värmevallningar vid klimakteriet har en koppling till åderförfettning i hjärtats kranskärl visar en ny studie. Rapport intervjuar sisteförfattaren Karin Leander, docent i epidemiologi vid institutet för miljömedicin, KI. Inslaget kommer 3:33 in i sändning.

Maria Albin, professor på Institutet för miljömedicin (IMM), KI skriver debattinlägg i Läkartidningen om att Sverige behöver sänka gränsvärdet för kvarts. Exponering i yrket ökar risken för flera sjukdomar, bland annat lungcancer och KOL.

KI-professorn Mai-Lis Hellénius kommenterar i TT-artikel en ny studie som säger att dra ner på kött och chark kan minska risken för att utveckla typ 2-diabetes. Här i SvD. Även i SR Ekot där Alicja Wolk, professor i nutrionsepidemiologi vid KI kommenterar studien, samt i SR Studio Ett, 54 minuter in i sändningen.

Bara 13 procent svenska hjärtpatienter deltar i rehabträning, trots att det bevisat räddar liv. Om rekommendationerna följdes skulle många liv kunna räddas, menar Mai-Lis Hellenius som är läkare och livsstilsprofessor vid KI, skriver SvD

Martin Forster, legitimerad psykolog och forskare på barn och föräldraskap vid KI, intervjuas i SvD om dagens allt mer publika föräldraroll.

Tidningen Proletären skriver om Mandometerklinikens företagsrekonstruktion.

DN gör ett reportage om tillbakalämnandet av finska kvarlevor från KI till Finland. Även TT skriver om detta, här nyheter 24.