Publicerad: 2023-04-28 09:56 | Uppdaterad: 2023-04-28 09:56

KI i medierna 17-23 april

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

Söndag 23 april

• Krönika i DN: Minskar kaffe risken för fetma och övervikt? KI:s Susanna Larsson intervjuas.
  • Reportage i Expressen där bland andra KI:s Kristian Borg uttalar sig: Överläkare i Stockholm märker att vissa postcovidpatienter inte tillfrisknar – trots att det gått flera år.
  • Frågespalt i tidningen Mama där KI:s Malin Bergström svarar på läsarfrågor. ”Jag orkar inte med mina underbara barn”.

Lördag 22 april

• Krönika i DI undertecknad av bland andra KI:s Maja Fjaestad: Oreglerad AI kan vara farlig för demokratin.

Fredag 21 april

• Artikel i Expressen Hälsoliv: Livsstilsfaktorerna: Det här ökar risken att bli sjuk i ms. KI:s Tomas Olsson intervjuas.
  • 12 livsregler mot cancer: Så gör du för att minska risken att drabbas, skriver DN om och intervjuar KI:s Klas Kärre.
  • Hälsoångest exploderade i samhället under coronapandemin, men fenomenet är inte nytt, skriver Expressen Hälsoliv. KI:s Susanna Österman intervjuas.
  • Ska vattkoppsvaccin ingå i det allmänna vaccinationsprogrammet eller ej? Inslag i SVT Aktuellt. KI:s Petter Brodin intervjuas (28 min in).
  • I fjol bromsades hormoner till unga med könsdysfori i Sverige. Nu publiceras en studie bakom beslutet, skriver Läkemedelsvärlden. KI:s Jonas F Ludvigsson uttalar sig.
  • Läkemedelsvärlden Debatt: TBE-experten Helena Hervius Askling vid KI vill se en jämlikare tillgång till vaccinskydd mot TBE.
  • TT-artikel: Paolo Macchiarini visste att de syntetiska luftstruparna inte fungerade, men fortsatte ändå operera. Det säger åklagare Jim Westerberg som vill att kirurgen döms till fängelse.
  • Reportage i SvD: Alla får inte hjälp av adhd-läkemedel. Studier tyder på att de med svårast symptom tenderar att få sämre effekt. KI:s Sven Bölte intervjuas.
  • Aftonbladet Plus: Expert: 3 saker avgör om en man får ha sex. KI:s Peter Ueda uttalar sig.
  • Krönika av KI-student i Läkartidningen: »I en utopi skulle alla handledare behandla oss på ett värdigt sätt«.

Torsdag 20 april

• Underhållande krönika i Läkartidningen, om de ofta dråpliga misstag som görs när man ska en text till Iphonens Siri. Krönikan är skriven av KI:s Ylva Trolle Lagerros.
  • SvD Debatt: Det bör inte vara tillåtet att förgifta konsumenter med långlivade kemikalier på det sätt som skett i Ronneby. Det skriver toxikologen Mattias Öberg, KI.
  • TT-artikel: Längre vårdtider än man trott inom rättspsyk. KI:s Thomas Masterman uttalar sig.
  • Tidningen MåBra har ett reportage om reumatikern Therese som blev smärtfri med "nervsystemsreglering". KI:s Peder Olofsson intervjuas.
  • Reportage i tidningen Biblioteksbladet: Efterlyser mer fokus på lärosätesbibliotek. KI:s bibliotekschef Miriam Nauri uttalar sig.

Onsdag 19 april

• Läkartidningen Debatt: Viktigt att vi vässar insatserna för barn med diagnosen autism. KI:s Sven Bölte undertecknar.
  • Aftonbladet Hälsa: Så blir du kvitt din fotsvamp. KI:s Jakob Wikström uttalar sig.
  • SR Vetenskapsradion: När mer än fyra tusen internationella Alzheimerforskare samlades i Göteborg våren 2023 så var det många positiva tongångar. Bland andra KI:s Johan Sandin och Maria Ankarcrona medverkar.
  • Reportage i SvD om spelberoende: Han har spelat bort miljoner och haft tankar på att ta sitt liv. Nu söker Jonas upprättelse. KI:s Anders Nilsson intervjuas.
  • TV4 Nyheter: Statlig vård mer jämlik? Så säger forskningen. KI:s Claes Rehnberg intervjuas.
  • TV4 Nyhetsmorgon: KI:s Christoffer Rahm sitter med i studion och belyser sexuella övergrepp i podd (2 h 57 min in).
  • Reportage i Min Medicin: Nature-studie avslöjar ny mekanism för hur arvsmassan är organiserad. KI:s Camilla Björkegren uttalar sig.
  • Därför kan fästingbett ge köttallergi. Reportage i Allas där KI:s Marianne van Hage intervjuas.

Tisdag 18 april

• Läkartidningen: SLF välkomnar satsning på AT-prov, som KI håller i.
  • Mer i Läkartidningen om proven som KI administrerar: AT-kansliet försöker vaska fram fler provplatser efter regeringens tillskott.
  • Om Macchiarinifallet i Läkemedelsvärlden: Etikprofessor: ”Vi får aldrig glömma”.
  • SR Kropp & Själ: Modet att byta bubbla och förstå sin meningsmotståndare. KI:s Otto Simonsson uttalar sig.
  • Ny forskning: Därför ger läkarna onödig vård, visar KI-studie. Inslag i SVT Morgonstudion där KI:s Sara Ingvarsson intervjuas.
  • Hormon viktigt vid hjärtsvikt, skriver Doktorn.com. KI:s Lars Lund uttalar sig.
  • ”Därför fryser vissa mindre”. UR:s nya vetenskapsserie Sverige forskar, där KI:s Håkan Westerblad medverkar.

Måndag 17 april

• Tre av fyra börjar röka igen, även efter professionell rökavvänjning. Kanske är vr-behandling i en mobilapp framtidens melodi? Artikel i Alkohol & Narkotika med KI:s Rosaria Galanti.
  • Svenska universitet öppnar för att stödja klimataktivister, skriver DN. KI ”ställer sig tveksamt” till frågan.
  • Nya beräkningar visar på längre vårdtider inom rättspsykiatrin, skriver Läkartidningen och intervjuar KI:s Thomas Masterman.
  • Reportage i SVT Sport: En av fyra tränare i allsvenskan och superettan visar depressionssymptom. Det visar en undersökning som Svensk elitfotboll (Sef) har gjort tillsammans med Karolinska Institutet (KI).
  • Personexempel i Expressen på KI:s studie om elittränare som visar depressionssymptom.

Med anledning av Macchiarini-fallet i hovrätten:

• Macchiarini-fallet tas upp i hovrätten, rapporterar TV4.
  • Åklagare: Lidandet är svårt att återge, rapporterar Aftonbladet om Macchiarini-fallet.
  • Läkartidningen: Nu prövas Paolo Macchiarinis ökända operationer i Svea hovrätt.
  • Läkemedelsvärlden: ”Mer än tio år efteråt har de anhöriga till Macchiarinis offer inte fått någon ersättning. Trots tidigare löften.”
  • Om Macchiarini-rättegången i P1 Morgon (2h 21min in).