Publicerad: 2023-05-26 09:15 | Uppdaterad: 2023-05-26 09:15

KI i medierna 15-21 maj

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

Söndag 21 maj

• ”1–2 glas vin per dag bara bra efter 40 egentligen”. Reportage i SvD där KI:s Sven Andreasson uttalar sig.
  • Betalar miljoner för att leva längre. Reportage i SvD där KI:s Stefan Fors intervjuas.

Lördag 20 maj

• Expressen Hälsa: Dolda symptomen som kan vara tyst hjärtinfarkt. KI:s Karin Schenck-Gustafsson uttalar sig.
  • Artikel i The World News UK: Vanligt virus i Storbritannien kan orsaka MS. KI:s Olivia Thomas uttalar sig.
  • SVT Nyheter om digitaliseringsstrategin i skolan. KI:s Lisa Thorell intervjuas (03:50 min in).

Fredag 19 maj

• Ledare i GP: Fler trötta klichéer om digitalisering är det sista svensk skola behöver. Återigen nämns KI:s remissvar på Skolverkets digitaliseringsstrategi.
  • Artikel i Örebro Nyheter: Stor undersökning om anhörigas stöd till äldre. KI:s Amaia Calderon Larrañaga uttalar sig.
  • P4 Extra med Erik Blix: får man ett längre och bättre liv om man tränar? KI:s Mirko Mandic intervjuas 1h 12 min in).

Torsdag 18 maj

• Kan man skylla sin trötthet på pollenchocken, även om man inte är allergisk? Det är ett av ämnena som Talkshow i P1 tar upp, där KI:s Magnus Wickman intervjuas.
  • Fler behövs i kampen mot Tiktok-hjärnan. Debattartikel i Expressen av Johan Pehrson (L) och skolminister Lotta Edholm där KI:s remissvar på Skolverkets digitaliseringsstrategi nämns.
  • Reportage i GP: Benjamin och Victoria har synestesi – ser musik och bokstäver som färger. KI:s Janina Neufeld intervjuas.

Onsdag 17 maj

• FN kritiserar Sverige för hög förskrivning av antidepressiva till barn, rapporterar DN. KI:s Johan Reutfors.
  • Debattartikel i Skaraborgs Allehanda: Gör lungfunktionstester till rutin inom primärvården i Västra Götaland. Undertecknad av bland andra KI:s Anders Lindén.
  • Kraftsamling ska minska självmord bland jägare i Dalarna, rapporterar SVT Dalarna. Under en femårsperiod har Dalarna den högsta självmordsiffran i hela landet, visar statistik från Karolinska Institutet.
  • Artikel i Läkartidningen på temat ”Medicinsk forskning i fågelperspektiv”. Ansvarsfull rapportering av kliniska läkemedelsprövningar: Rapporteringen vid Karolinska institutet är på god väg.
  • Utmaningar för den forskande läkaren, skriver bland andra KI:s Gustav Nilsonne om i Läkartidningen.
  • Artikel i Läkartidningen, undertecknad av bland andra KI:s Gustav Nilssonne: Olika slutsatser från samma data. Den analytiska flexibiliteten i medicinsk forskning är ofta stor.
  • Artikel i Läkartidningen: Ny SBU-rapport öppnar för att påbörja medicinsk abort i hemmet. KI:s Kristina Gemzell Danielsson uttalar sig.
  • Oredlig forskning underminerar klinisk praxis och förtroende, skriver Läkartidningen och nämner Macchiariniaffären som exempel.
  • SVT Nyheter rapporterar om en skola i Göteborg som har satsat stort på läsning – och vänt en negativ trend. KI:s Martin Ingvar är intervjuad.
  • Artikel i Dagens PS (som citerar en SvD-artikel): Därför blir du pigg av kaffe – och så maxar du effekten. KI:s Susanna Larsson uttalar sig.
  • ”SFOG efterlyser receptfritt p-piller”. Artikel i Läkartidningen där KI:s Helena Kopp Kallner uttalar sig.
  • En nyligen publicerad studie pekar på att penisstorleken ökat markant de senaste decennierna, skriver tidningen Läget. KI:s Lars Henningsohn uttalar sig skeptiskt.

Tisdag 16 maj

• Allt fler fotbollsspelare och klubbar fokuserar på menscykeln för att optimera träningen och för att bidra till ny kunskap, rapporterar TV4. KI:s Cecilia Fridén uttalar sig.
  • DN Debatt: ”Systemet för etikprövningar ett akut hot mot forskningen”. Artikeln är undertecknad av 10 st KI-forskare.
  • P4 Stockholm: en ny studie vid KI kopplar stereoider till våldsamhet och gängbrott (1:23 min in).
  • P4 Örebro: i en internationell ranking över universitet i världen hamnar KI högst av alla svenska lärosäten (plats 38).

Måndag 15 maj

• Risk för ökat spelmissbruk när kassan krymper, skriver SvD (TT-artikel). KI:s Anders Nilsson uttalar sig.
  • Artikel om temainledning i Läkartidningen: Utmaningar för den forskande läkaren. Två av redaktörerna på temaserien är KI:s Gustav Nilsonne och Emmanuel Zavallis.
  • Läkaren: Hur hamnade vi i att antidepressiv medicin ingår i livet? Artikel i DN där bland andra KI:s Mikael Tiger uttalar sig.
  • Artikel i DN: Regeringen river upp Skolverkets plan för digitalisering i skolan. Skolministern har skickat Skolverkets strategi på remiss till bland andra KI, som skickat in ett svar skrivet av bland andra Torkel Klingberg och Ulrika Ådén, som uttalar sig i artikeln.
  • ”Personalbristen ett hot mot den goda svenska tandhälsan”, skriver DN. KI:s Georgios Tsilingaridis uttalar sig.
  • Debattartikel i Tandläkartidningen: Det är dags att våga säga att barntandvård är viktigt. En av medförfattarna till artikeln är KI:s Georgios Tsilingaridis.
  • Tobias Alvén, KI, i SR Ekot om behoven hos vården för för tidigt födda barn (19 min in).
  • Artikel i SvD där KI:s Susanna Larsson uttalar sig: Knepet som slår kaffe för att höja din prestation.
  • Temaartikel i Läkartidningen: ”Olika slutsatser från samma data. Den analytiska flexibiliteten i medicinsk forskning är ofta stor”. Skriven av bland andra KI:s Gustav Nilsonne.