Publicerad: 2024-05-24 09:00 | Uppdaterad: 2024-05-31 13:17

KI i medierna 13-19 maj

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

• Tommy Lundberg, som forskar inom styrketräning och muskelfysiologi på KI, kommenterar i SvD en hydrogel för löpare som sägs lösa problemet med kolhydratdrycker och ”löparmage”.
  • Tanja Tomson intervjuades i TV4:s Efter Fem apropå att Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter
  • Anna Martling, professor vid KI, porträtteras i DN med anledning av att hon har KI:s första renodlade life science-tjänst.
  • DN skriver om strypvåld, som kan ge så diskreta skador att det missas, och intervjuar Brita Zilg, rättsläkare på Rättsmedicinalverket och forskare vid KI.
  • Jonas F Ludvigsson som är professor vid Karolinska Institutet och barnläkare i Örebro, får i SvD kommentera varför virusinfektionen femte sjukan slår hårt just nu.
  • SVT Blekinge intervjuar Christoffer Rahm, Centrum för psykiatriforskning på KI, som vädjar till politiker, ägare till spelföretag och till sociala medier att agera för att minska att förövare ska komma i kontakt med offer.
  • Sissela Nutley, doktor i kognitiv neurovetenskap vid KI, intervjuas av Vi Lärare om ungas dåliga sömnvanor kopplat till digitalt medieanvändande.
  • Lars Klareskog, professor vid KI och Elisabeth Svenungsson, docent vid KI, debatterar tillsammans med fler företrädare för socialdemokratiska Bättre och Jämlik Hälsa i Dagens Arena vården utifrån framtidens möjligheter och kostnader.
  • Medicinsk Access tar upp en nationell observationsstudie från KI om medicinsk cannabis.
  • Planerad sjukhusförlossning i Sverige är säkrare för barnet och ungefär likvärdigt för mamman jämfört med hemförlossning, skriver Sophia Brismar Wendel, docent vid KI, i en medicinsk kommentar i Läkartidningen.
  • Handbollstränaren Staffan Olsson tar hjälp kognitiv forskning och exekutiva modeller från KI för att få ut det mesta av sina spelare, rapporterar TV4 Nyheterna. KI-forskaren Pedrag Petrovic intervjuas. Inslaget kommer 27:58 in i sändning.
  • Flera internationella nyhetssiter, här Medical News Today, rapporterar om en studie från KI som visar att individer med större fettceller tenderar att gå ner i vikt med tiden medan personer med mindre fettceller är mer benägna att gå upp i vikt. Peter Arner, professor vid KI, citeras.
  • Filip Gedin, hälsoekonom och smärtforskare vid KI, har genomfört en metaanalys av studier på medicinsk cannabis som visar att det inte gör någon skillnad jämfört med placebo, rapporterar Göteborgs-Posten.
  • Anna Eva Hallin, logoped och biträdande lektor i logopedi vid KI, bemöter en tidigare debattartikel om läsmetoden Phonics i Vi Lärare.
  • Linda Björkhem-Bergman, forskare på KI, och vetenskaplig ledare för Palliativt Centrum i Stockholm uttalar sig i SR Dagens Eko, om ojämlikheten i palliativ vård i Sverige, enligt en rapport från Cancerfonden. Inslaget kommer 4:02 in i sändning.
  • Mattias Öberg, forskare på KI och toxikologer, kommenterar PFAS-nivåerna i vattenprover utanför Fortums anläggning i Kvarntorp i Dagens ETC.
  • Erik Melén, professor vid Institutionen för klinisk forskning och utbildning, KI, kommenterar i SR Vetenskapsradion en tysk studie som säger att färre barn drabbas av astma i områden med lägre avgasutsläpp.
  • Magasinet HR People porträtterar psykologen och KI-forskaren Viktor Månsson som forskar kring hur spelberoende påverkar arbetslivet.
  • Läget, en webbtidning skapad av journaliststudenter på Stockholms Universitet (JMK), skriver om läkarstudenter som vill ha individuell anpassning av utbildningen och intervjuar KI-studenten Phoebe Hancock.
  • Norska webbsiten forskning.no refererar till SvD:s tidigare artikel och skriver om Lennart Nilssons metoder för att fotografera foster
  • Aftonbladet varnar för en ny covid-våg i sommar och intervjuar bland annat Matti Sällberg professor i biomedicinsk analys vid KI om de nya Flirt- eller Flip-mutationerna.
  • Robotar kan utrustas med elektronisk hud som gör dem känsliga för beröring, skriver forskning.se och hänvisar till forskning från Uppsala universitet och KI.
  • 15 personer som tidigare suttit fängslade i Iran skriver de i ett öppet brev till statsministern i Läkartidningen där de kritiserar den svenska regeringen för inaktivitet i fallet med den svensk-iranske dödsdömda läkaren Ahmadreza Djalali.
  • Anneli Eriksson, sjuksköterska och forskare vid institutionen för global folkhälsa på KI, berättar om vad som händer i kroppen vid svält för TT, en artikel som citeras bland annat i Aftonbladet.
  • Sverige forskar, UR, har gjort en film om biologisk ålder med KI-forskaren Sara Hägg.