Publicerad: 2023-02-23 12:59 | Uppdaterad: 2023-02-23 15:35

KI i medierna 13-19 februari

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

Söndag 19 februari

• Debattartikel i Expressen: Forskningen om skakvåld på barn är en vetenskaplig härdsmälta. Föräldrar har felaktigt anklagats för att skaka sitt barn trots att det finns andra – rimligare – förklaringar till skadorna, skriver professorerna Niels Lynøe (KI) och Anders Eriksson.

Lördag 18 februari

• DN rapporterar om Bruce Willis sjukdom: ” Professor: En demens som ofta drabbar yngre”. KI:s Lars-Olof Wahlund uttalar sig.
  • P4 Skaraborg intervjuar Jonas Spaak från KI som fått 400 000 kr från HjärtLungfonden för att forska kring en enklare metod att utreda folks bröstsmärtor.

Fredag 17 februari

Torsdag 16 februari

• KI:s Mikael Tiger kommenterar på SVT-dokumentären ”Svenskarna och den psykedeliska svampen”.
  • Indian Express rapporterar om KI:s Juleen Zieraths studie om möss och fettförbränning.
  • SVT Morgonstudion rapporterar om en dokumentär om magiska svampar, KI:s Mikael Tiger uttalar sig.

Onsdag 15 februari

• TV4 Nyheterna rapporterar om att fettförbränningen påverkas av vilken tid på dygnet man tränar, enligt studie från KI och Köpenhamns universitet.
  • SR Vetenskapsradion tar också upp studien om samband mellan fettförbränning och träningstid på dygnet hos möss. Juleen Zieraths från KI uttalar sig.
  • Även TT citerar Vetenskapsradion om samband mellan fettförbränning och träningstid på dygnet hos möss.
  • KI:s Matti Sällberg i Expressen TV om att Covidvarianten XBB 1.5 tar över världen: ”Mer smittsam”.
  • Även New York Post tar upp Juleen Zieraths studie om fettförbränning och tid på dygnet.
  • SVT Morgonstudion citerar också Vetenskapsradion från deras inslag om tidpunkt på dygnet och fettförbränning (3:06 in).

Tisdag 14 februari

• Insändare i Nynäshamns Posten om hur forskningen sparar liv och pengar i Stockholmsregionen. Flera professorer och forskare har undertecknat, varav en från KI.
  • DN har ett reportage om de cirka 250 000 personer i Sverige som lider av samlarsyndrom. KI:s Volen Ivanov uttalar sig.
  • SR Studio Ett intervjuar Sven Bölte om att skolor bör bli bättre att inkludera elever med NPF-diagnoser (20 min in).
  • The US Sun tar upp KI:s Anna Norhammars studie om att många lever med odiagnosticerade hjärtproblem.
  • Yahoo News tar upp KI:s Juleen Zieraths studie om att man bränner mest fett om man motionerar tidigt på dagen.
  • P4 Stockholm tar upp KI-studien med möss och att de förbränner mer fett tidigt på dagen (1:35 in).
  • SR Kropp & Själ pratar om att Våga möta skammen, där KI:s Christopher Rahm bland andra intervjuas.
  • P4 Skaraborg rapporterar om KI:s Jonas Spaak som tagit emot ett forskaranslag på 400 000 kr.

Måndag 13 februari

• Forskare: Skolor behöver bli bättre på att inkludera alla elever. Nyheterna på Sveriges Radio rapporterar och KI:s Sven Bölte uttalar sig.
  • Debattartikel i Dagens Medicin om att ungas användning av e-cigarreter bör stoppas. Flera forskare skriver under, varav en från KI.
  • Nio miljoner samlades in till ALS-forskningen under stjärnhockeymatchen till minne av Börje Salming rapporterar SR Gävleborg. KI:s ALS-forskare Caroline Ingre uttalar sig.
  • DN rapporterar att en cyberattack riktades mot flera svenska universitet, bland annat KI.