Publicerad: 2023-06-19 11:41 | Uppdaterad: 2023-06-19 15:05

KI i medierna 12-18 juni

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

Söndag 18 juni

• Ny studie: koppling mellan inflammatorisk tarmsjukdom och stroke konstaterad. Artikel i Time News där KI:s Jiangwei Sun uttalar sig.

Lördag 17 juni

• Knivattacken i Ängelholm: ”Extremt ovanligt att psykiskt sjuka begår brott”. TT-artikel där KI:s Marianne Kristiansson uttalar sig.

Fredag 16 juni

• Expressen Hälsa: Så påverkar dina livsval vid 60 hur du mår vid 80. KI:s Mai-Lis Hellenius uttalar sig.
  • Autism och kärlek: ”Att försöka vara ’lagom Roland’ känns falskt”. Reportage i SvD där KI:s Karl Lundin Remnélius uttalar sig.

Torsdag 15 juni

• Dödsdömde Djalilis fru: ”Regeringen ignorerar oss”. Reportage i TV4 om fängslade KI-forskaren.
  • Artikel i SvD: Kan man bli allergisk mot pollen som vuxen? KI:s Erik Melén intervjuas.
  • Debattartikel i GP: ”Etikprövning” används för att censurera svenska forskare. KI:s Stefan Einhorn är en av de forskare som skriver under artikeln.
  • Vikingasjukan kan bero på genvarianter från neandertalare, skriver LifeScience Sweden, och intervjuar KI:s Hugo Zeberg.
  • Carina gick ner 22 kilo – men tvingas själv betala för dyra fetmamedicinen. Reportage i TV4 där KI:s Claude Marcus uttalar sig.
  • Reportage i Chefstidningen: Var är det absolut svårast att gå in som chef? Forskning visar att det finns en grupp medarbetare som kan gå hårt åt chefer de inte vill ha. KI:s Christina Björklund intervjuas.
  • Den fängslade svensk-iranske läkaren och KI-forskaren Ahmadreza Djalalis fru Vida Mehrannia har till slut fått till ett möte med utrikesminister Tobias Billström (M). Amnesty menar att de svenska politikerna måste skynda sig. Reportage i Läkartidningen.
  • Varnande fall rörande antikroppen lekanemab mot Alzheimers sjukdom. Artikel i Läkartidningen skriven av KI:s Emmanuel Zavalis.

Onsdag 14 juni

• Ledande forskare: Nya läkemedel kan revolutionera fetmavården. KI:s Mikael Rydén och Claude Marcus intervjuas i TV4.
  • ”Hur ger jag barnen en bra (men billig) sommar?” Frågespalt i Mama/ Expressen där KI:s Malin Bergström svarar.
  • Tilliten kan öka om en relation till socialtjänsten skapas i hembesöksprogrammen när barnet är litet, skriver forskare och verksamma i barnhälsovården och socialtjänsten i Dagens Samhälle. KI:s Anneli Marttila och Bo Burström är två av författarna.
  • Rättspsykiater: Extremt ovanlig typ av attack. Artikel i SvD där KI:s Marianne Kristiansson uttalar sig.
  • Debattartikel i Läkartidningen: Paradigmskifte inom behandling av Alzheimers sjukdom. En av artikelförfattarna är KI:s Bengt Winblad.
  • 15 miljoner i anslag till forskning på behandling av åderförkalkning. Artikel i LifeScience Sweden om KI:s Peder Olofsson som får ta emot ett stort anslag från Hjärt/lungfonden.

Tisdag 13 juni

• DN Debatt. ”Demensläkemedel väcker svåra frågor om kostnader”. Två av artikelförfattarna är KI:s Linus Jönsson och Anders Wimo.
  • Experternas råd: Skippa solkräm så ofta du kan. Artikel i SvD där KI:s Pelle Lindqvist uttalar sig.
  • TT-artikel: Under VM 2011 tvingades svenska fotbollsdamerna visa sina kön för att bevisa att de är kvinnor. Angelica Lindén Hirschberg, professor i obstetrik och gynekologi vid Karolinska Institutet, reagerar starkt på händelsen.

Måndag 12 juni

• Artikel i Testfakta: Det vita snuset, en lömsk nikotinfälla. KI:s Magnus Lundbäck nämns.
  • Artikel i Läkartidningen: Alkoholmarkören fosfatidyletanol (PEth) – så bedöms testresultatet. En av artikelförfattarna är KI:s Anders Helander.
  • Replik: “Fatalt misslyckad nyansering av PANS”. Svar på en debattartikel av KI:s Peter Andersson i Psykologtidningen.
  • Regeringen vill att lovande studie på utmattade läkare följs upp av KI, skriver Läkartidningen.
  • Artikel i Akademikern: Så påverkar den ekonomiska krisen folkhälsan. KI:s Daniel Falkstedt uttalar sig.