Publicerad: 2024-06-19 17:14 | Uppdaterad: 2024-06-19 17:14

KI i medierna 10-16 juni

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

Jan Calissendorff, forskare vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi vid KI, kommenterar i Läkemedelsvärlden att licensförskrivningen av sköldkörtelhormon från grisar ökar, trots att det inte ger bättre effekt än syntetiskt.

Kristina Tedroff docent på KI, uttalar sig i Aftonbladet, om den ökade förskrivningen för barn av melatonin mot sömnbesvär.

Mattias Carlström, professor i hjärt- och njurfysiologi vid KI, kommenterar i DN faran med hög värme och ansträngning, med anledning av den brittiske journalisten Michael Moselys död.

SR Kropp&Själ gör ett avsnitt som handlar om framsteg inom cancerbehandling. Martin Bergö, prorektor på KI, Samir El Andalousi, professor i biomolekylär medicin och avancerad terapi vid KI, Oscar Wiklander, onkolog och forskare på KI samt Anna Martling, professor i kirurgi vid KI, medverkar.

SR Vetenskapsradion gör ett inslag om mer målsökande cancerbehandlingar för framtiden. Forskare vid KI har i en ny studie fått lovande resultat på möss, vilket kommenteras av Roger Olofsson Bagge, professor i cancerkirurgi, Göteborgs Universitet.

Petter Ljungman, forskare, och Göran Pershagen, professor på Institutet för miljömedicin vid KI, Erik Melén, professor i pediatrik vid KI,  står tillsammans med flera andra forskare  bakom en debattartikel i Altinget för en nollvision av död på grund av luftföroreningar.

Peter Stenvinkel och Ingrid Kockum, bägge professorer vid KI, står tillsammans med flera andra bakom en ytterligare en debattartikel i Altinget om att utveckling och miljö kan gå hand i hand

Stephanie Bonn, docent i epidemiologi vid KI intervjuas av tidningen Doktorn om fysisk aktivitet och njurcancer.

Tomas Jernberg, överläkare vid Danderyds sjukhus och professor i kardiologi vid KI, kommenterar i Aftonbladet en ny studie som visar att många svenskar får hjärtmedicin i onödan efter en hjärtinfarkt.

Apostolos Bossios, forskare på KI, kommenterar på msn UK en ny brittisk studie som handlar om att sänka blodtrycket hos KOL-patienter med rödbetsjuice.

Tidningen Curie skriver om vad som hänt ett år sedan regeringen drog in det riktade anslaget till utvecklingsforskningen. Stefan Swartling Peterson, professor i global hälsa vid KI, ser en risk i att utvecklingsforskare ofta arbetar tvärvetenskapligt, samtidigt som de flesta utlysningarna är ämnesspecifika.

Jona Elings Knutsson, doktorand vid KI, har i sin avhandling visat att normalvärden i blodprov skulle kunna visa när idrottskvinnor fuskar, skriver forskning.se, samt engelskpråkiga Interesting Engineering.

Gabriella Smedfors och Caroline Ran, forskare vid Centrum för klusterhuvudvärk, KI skriver egenreferat i Läkartidningen, där de redovisar en studie från KI om  patientgruppen.

Daily Mail Online rapporterar att svenska forskare från KI menar att en enda risken med att inte operera är blindtarmsinflammation som senare återkommer enligt en studie som baserar sig på det svenska patientregistret.

Aftonbladet refererar en norsk /svensk studie om antioxidanter och åldrande där KI medverkat.

SR Vetenskapsradion gör nyhet  av studien om biomarkörer och  hög ålder. Karin Modig är docent vid KI, intervjuas.

Även ett längre inslag i Vetenskapsradion Hälsa.

Svensk Damtidning skriver om drottning Silvias tal när hon invigde den 27:e nordiska kongressen i gerontologi på KI.

Tidningen Café refererar en studie som gjordes i samarbete mellan KI och Stockholms Universitet 2018 där arbetsplatser med och utan arbetstidsförkortning, med och utan träning, jämfördes.

Björn Nordlund, forskare inom barn- och ungdomsallergologi vid KI, kommenterar i Dagens Medicin en amerikansk studie som undersökt om det finns ett samband mellan ett högre intag av salt (natrium) och atopisk dermatit.

SVT Morgonstudion gör inslag om superstarka nudlar, som blivit en trend på TikTok och förbjudits i Danmark. Janina Seubert, forskare i näringsneurovetenskap vid KI, kommenterar.

Läkartidningen skriver om en doktorsavhandling i medicinsk etik från KI av psykiatrikern och forskaren Antoinette Lundahl som handlar om patienter med borderline-personlighetssyndrom (BPD) och tvångsvård.

Elisabet Stener-Victorin, KI, får bland annat på msn kommentera en internationellt spridd nyhet om artemisinin från traditionell kinesisk örtterapi, som har visat sig fungera på malaria. En holländsk studie på djur tyder nu på att behandlingen också kan hjälpa till att lindra polycystiskt ovariesyndrom (PCOS).

Den dödsdömde svensk-iranske KI- forskaren Ahmadreza Djalalis fru Vida Mehrannia reagerar mycket starkt på beskedet att han inte ingår i fångutväxlingen med Iran i en artikel av TT, här DN.  Emma Bouvin skriver krönika i DN om konsekvensen av att Ahmadreza Djalali inte var med i utväxlingen. Även SvD, Aftonbladet, Expressen.

Marian Papp, yogainstruktör och forskare på KI, kommenterar i SvD varför män är stelare än kvinnor och har större nytta av yoga.