Publicerad: 2023-05-08 14:58 | Uppdaterad: 2023-05-08 14:58

KI i medierna 1-7 maj

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

Söndag 7 maj

• Ledare i Borås Tidning: Är du kvinna mellan 23 och 29 år? Glöm inte att ta HPV-vaccinet! KI:s Joakim Dillner uttalar sig.
  • Debattartikel i Länstidningen Östersund: Gör lungfunktionstester till rutin i primärvården i Jämtland. Skriven av bland andra KI:s Anders Lindén.

Lördag 6 maj

• News9 i Indien har publicerat en artikel om KI-studien som handlar om hur söner till kvinnor med PCOS kan drabbas av övervikt.

Fredag 5 maj

• I tidningen HR People: Denna episod av Fråga Forskaren-podden fokuserar på vår hjärna och hjärnans förutsättningar för god prestation, fokus och välmående. En av de som intervjuas är KI:s Sissela Nutley.
  • SVT Nyheter Helsingborg: Sedan april har gravida kunnat föda i vatten på Helsingborgs lasarettet. Förlossningsavdelningen är den andra i Skåne som erbjuder möjligheten. KI:s Hanna Ulfsdottir intervjuas.
  • TT-artikel om att pandemin är över, där KI:s Joakim Dillner intervjuas.
  • Artikel i Min Medicin: Så kan PCOS påverka hälsan hos framtida generationer av män. KI:s Elisabet Stener-Victorin uttalar sig.
  • ”Lågt intresse för HPV-vaccin”, rapporterar SVT Morgonstudion. KI:s Joakim Dillner intervjuas.

Torsdag 4 maj

• KI:s Torbjörn Åkerstedt i SVT Nyheter Sörmland om varför man blir trött på våren (ca 4:45 min in).
  • Personlig intervju med KI:s Emma Frans i ICA-kuriren.
  • KI:s Viktor Månsson i SR Studio Ett om spelberoende (ca 1:17:09 h in).
  • Reportage i SR:s Studio Ett: Just nu sammanträder WHO, Världshälsoorganisationens krispanel och överväger om man ska sluta se pandemin som en global nödsituation. KI:s Anna Mia Ekström intervjuas.

Onsdag 3 maj

• Reportage i SvD: ”Han gick ner 30 kilo – och säger att han fick tillbaka sitt liv tack vare diabetesläkemedlet Ozempic. Men läkemedelsbristen gör att Daniel Küng känner sig ifrågasatt.” KI:s Ylva Trolle Lagerros intervjuas.
  • Artikel i Läkartidningen: Postpoliosyndrom kan förekomma hos invandrare från riskområden. En av artikelförfattarna är KI:s Axel C Carlsson.
  • Experter: Nya effektiva fetmaläkemedlen ingen »quick fix«. KI:s Claude Marcus uttalar sig i Läkartidningen.
  • Medicinsk kommentar i Läkartidningen: Att avstå hjärt–lungräddning – svartvitt beslut i en gråzon. Skriven av KI:s Therese Djärv och Eva Piscator.
  • Forskare: Är inte rustade för äldreboom. Reportage i P4 Stockholm med KI:s Karin Modig.
  • SR Ekot rapporterar om HPV-vaccinet som inte når ut till kvinnor i åldern 23-29 år, trots att det är gratis. Detta är ett problem berättar KI:s Joakim Dillner.
  • Artikel i Min Medicin: Kartläggning av hur ryggmärgen bildas ger ny kunskap om sjukdomar i nervsystemet. KI:s Xiaofei Li intervjuas.
  • DN-artikel med KI:s Mai-Lis Hellenius: Fett eller kolhydrater? Så bör du äta för att bli frisk och leva länge.
  • SR Ekot: Positiv effekt av en ny Alzheimermedicin. KI:s Bengt Winblad uttalar sig (ca 4 min in).

Tisdag 2 maj

• Artikel i Vårdfokus: Hennes behå-forskning ledde till bättre postoperativ vård. KI:s Malin Backman intervjuas.
  • Artikel i Omni. Vanliga cancerformen kan utrotas – men få tar vaccin. Reportage i TV4 citeras där KI:s Joakim Dillner intervjuas.
  • Reportage i P1 Morgon: Så har synen på autism förändrats inom forskning och samhälle. KI:s Sven Bölte intervjuas.
  • Reportage i Tandläkartidningen: På Karolinska institutet får blivande tandläkare öva på simulator. Det ger allra mest i början, innan studenterna vågar sig på patienter, men är också bra längre fram i utbildningen om patienten uteblir.
  • Reportage i TV4 där KI:s Joakim Dillner uttalar sig om HPV: Cancerformen kan utrotas – men motivationen är låg till gratis vaccin.
  • Risken för demens efter 85 år nästan halverad, skriver SvD och refererar till KI:s Miia Kivipelto-studie Fingerstudien.
  • Artikel i Doktorn.com om risker med ADHD-mediciner. KI:s Zheng Chang intervjuas.

Måndag 1 maj

• Reportaget i SvD: Det har beskrivits som en ”Hollywood-medicin” som får alla att rasa i vikt. Nu råder det global brist på diabetesläkemedlet. KI:s Ylva Trolle Lagerros intervjuas.
  • ”Stråla tumörer men skydda hjärnan”. Artikel i Onkologi i Sverige, skriven av KI:s Gustav Hellspong.