Publicerad: 2021-08-19 13:00 | Uppdaterad: 2021-08-19 13:44

KI förstärker position i årets Shanghai-rankning

I den övergripande, årliga rankningen av världens universitet i ARWU (Academic Ranking of World Universities – också kallad Shanghai-rankningen) som publicerades i mitten av augusti, landar Karolinska Institutet på position 42 (45 året innan).

Harvard University är som vanligt i topp. Inom top-100 finns även KI:s nordiska grannar Köpenhamns, Århus, Oslo, Stockholms och Uppsala universitet. I Europa har KI position 12 och inom EU position 5. ARWU bygger bland annat på publikations- och citeringsdata och vetenskapliga priser.

Tidigare i år (maj) publicerade ARWU subject ranknings där KI har flera framskjutna positioner, bland annat globala top-10-positioner inom Public Health, Nursing och Pharmacy & Pharmaceutical Sciences, position 16 i Biological Sciences och 31 i Clinical Medicine.