Publicerad: 2013-02-12 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

KI-forskare till AAAS 2013 i Boston

[NYHET 2013-02-12] Karolinska Institutet deltar även i år i den årliga konferensen för organisationen American Association for the Advancement of Science (AAAS). Huvudtalare från Karolinska Institutet är gästprofessorn och kirurgen Paolo Macchiarini, känd för att framgångsrikt ha transplanterat luftrör som består av både artificiella och biologiska material.

Paolo Macchiarini
Paolo MacchiariniFoto: Staffan Larsson

Mötet är en av världens största vetenskapliga konferenser. Paolo Macchiarini medverkar i symposiet "Stem Cell-Based Bioartificial Tissues and Organs" och kommer att tala om utvecklingen av tekniken för att återskapa komplexa vävnader, som matstrupar och diafragma, eller organ, som hjärta och lungor.

Tonvikten på årets program under AAAS 2013 är kopplingen mellan grund- och tillämpad forskning, hur vetenskap kan bidra till ökad förståelse, ny kunskap och praktisk tillämpning.

Forskare från Karolinska Institutet som tidigare medverkat vid AAAS är bland andra Hans Rosling (2012), Laura Fratiglioni, Carl Johan Sundberg, Juleen Zierath och Henrik Ehrsson (2011).

AAAS 2013 äger rum i Boston, MA, USA, 14-18 februari.

Symposiet "Stem Cell-Based Bioartificial Tissues and Organs" hålls på måndag den 18 februari klockan 9:45-11:15 i Hynes Convention Center, Boston, rum 207.

För mer information, kontakta: