Publicerad: 2018-10-02 15:47 | Uppdaterad: 2018-10-04 10:48

KI-forskare mötte gymnasieelever under ForskarFredag

Eva Hedlund

Ett 50-tal forskare från Karolinska Institutet mötte cirka 4 000 gymnasieelever när de deltog i EU-eventet ForskarFredag Stockholm den 28 september. Eleverna fick delta i prova på-aktiviteter, shower, föreläsningar och forskardialoger med mera.

Förutom KI deltog även forskare från KTH och SU med flera i utställningen, som genomfördes på Alba Nova universitetscentrum på KTH.

Under dagen hölls även Forskar Grand Prix, där forskare tävlar i att på fyra minuter presentera sin forskning på ett så underhållande och informativt sätt som möjligt. Publiken om cirka 260 elever röstade tillsammans med en jury fram vinnaren. I årets tävling deltog forskarna Tobias Alfvén och Charlotte Skoglund från KI som hamnade på hedersamma andra och tredje plats.

ForskarFredag i Stockholm arrangeras av Vetenskapens Hus. Medarrangörer är Karolinska Institutet, KTH och Stockholms universitet. ForskarFredag har arrangerats sedan 2006 och är en del av European Researchers’ Night.

Hanna Barriga

Testa minnet