Publicerad: 2023-09-13 14:10 | Uppdaterad: 2023-09-18 10:15

KI-forskare möter gymnasieelever under Forskarfredag

Den 29 september deltar flera forskare från KI i utställningar och föreläsningar på Albanova i Stockholm. Evenemanget Forskarfredag är öppet för allmänheten men huvudmålgruppen är gymnasielever. Forskarfredag är en del av Researchers' night som firas runt om i Europa för att visa hur fascinerande, viktigt och kul forskning är. "Forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb" är Forskarfredags motto.

Temat för årets Forskarfredag är “Människan, hälsan och vattnet”. Föreläser om spridning av giftiga metaller i vår miljö gör Maria Kippler, vid IMM. Lisa Westerberg, vid institutionen MTC, föreläser om hur immunförsvaret påverkas av medfödda genetiska förändringar och i extrem miljö såsom i rymden.

Under dagen hålls också en paneldebatt om fakta vs åsikt där Philip Pärnamets, institutionen CNS, medverkar.

I utställningen och i dialoger med skolklasser deltar bland andra Dorota Religa, Cecilia Göthestam, Fredrik Lanner, Genis Valentin Gese, Ann Helen Patomella.

Se mer i programmet.

I samband med Forskarfredag hålls också tävlingen ForskarGrandprix där forskare tävlar om vem som gör den mest begripliga, fängslande och inspirerande presentationen av sin forskning på 4 minuter. För KI tävlar i år Johanna Meyer och Giulia Lorenzon, båda vid institutionen NVS.

Under veckan arrangeras också Forskartisdag på KI då elever från högstadieskolor får ställa frågor till några av KI:s forskare. Eventarrangör är Institutionen MEB.

Sabina Giulini Kommunikatör