Publicerad: 2022-07-17 20:07 | Uppdaterad: 2022-07-17 20:14

KI-forskare går in som expert i Kronprinsessparets Stiftelse

Professor Stefan Swartling Peterson vid institutionen för global folkhälsa har blivit invald i Kronprinsessparets Stiftelses expertråd för åren 2022-2025.

Porträtt av Stefan Swartling Peterson. Foto: Martin Stenmark
Stefan Swartling Peterson, institutionen för global folkhälsa. Foto: Martin Stenmark

Expertrådet syftar till att säkerställa att de projekt och organisationer som beviljas anslag från stiftelsen främjar god hälsa och stärker gemenskapen bland barn och unga i Sverige. Rådet består av individer med stort intresse och engagemang, samt relevanta erfarenheter och kunskaper av civilsamhället eller barn- och ungdomsfrågor. Experterna arbetar ideellt med att stödja stiftelsen.

Stefan Swartling Peterson, institutionen för global folkhälsa, är professor i global system­omställning för hälsa, tidigare global hälsochef på UNICEF år 2016-2020. Han var med och grundade den svenska grenen av Läkare utan gränser, och har bland annat tilldelats Martin H:son Holmdahls pris 2020 för sitt engagemang för barns och ungdomars rätt till sjukvård.

Läs mer om Kronprinsessparets Stiftelse.