Publicerad: 2024-09-25 16:58 | Uppdaterad: 2024-09-25 17:12

KI-forskare får Blue Flame Award för delade plasmider

Dekorativ bild.
Bild: Suparlek Laipa, Noun Project.

Addgene är en ideell organisation som fungerar som ett globalt plasmidarkiv, vilket underlättar delningen av molekylärbiologiska verktyg mellan forskare över hela världen. De forskare vars plasmid har beställts 100 gånger eller mer gratuleras med en ”Blue Flame Award”.

Plasmider används ofta inom genetisk forskning, inklusive tillämpningar inom CRISPR, kloning och genuttrycksstudier. Sedan starten 2004 har Addgene vuxit till att nu innehålla över 100 000 plasmider som forskare från hela världen har bidragit med. Och efterfrågan från det vetenskapliga samfundet är stor – organisationen får årligen in cirka 20 000 förfrågningar.

Det aktiva utbytet av genetiska verktyg främjar öppen vetenskap och påskyndar forskningstakten genom att göra viktiga reagenser lättillgängliga.

- Addgenes arbete har stor betydelse för många forskare, säger Fredrik Wermeling på institutionen för medicin Solna och som nyss fick Blue Flame Award för en plasmid som hans forskargrupp har producerat.

Andra forskare vid KI som fick utmärkelsen är Nico Dantuma, Sten Linnarsson, Urban Lendahl och Pontus Aspenström (tidigare vid KI).