Publicerad: 2014-04-11 10:59 | Uppdaterad: 2014-11-26 10:49

KI-forskare får anslag inom arbetsmiljö och hälsa

Två forskare vid Karolinska Institutet, Tomas Olsson vid institutionen för klinisk neurovetenskap, och Mattias Öberg vid Institutet för miljömedicin, får anslag av AFA Försäkring.

Totalt delar AFA Försäkring ut 14,6 miljoner kronor till fem nya FoU-projekt inom arbetsmiljö och hälsa.

Professor Tomas Olsson beviljas 4 miljoner kronor för att fortsätta studien kring riskgener och vilka yttre riskfaktorer som påverkar risken att drabbas av Multipel skleros (MS).

Mattias Öberg beviljas 3 242 000 kronor för att förbättra statistik– och kunskapsunderlaget för det förebyggande arbetsmiljöarbetet, genom att analysera och systematisera data från Giftinformationscentralens samtalsdatabas med information om kemiska arbetsplatsolyckor.

Läs mer i pressmeddelandet från AFA Försäkring.