Publicerad: 2016-12-22 10:29 | Uppdaterad: 2016-12-22 10:42

KI får stor del i Barncancerfondens höstutlysning

KI-forskare får del av Barncancerfondens medel i höstutlysningen 2016. Läs mer om barncancer på ki.se (länkar nedan).

Barncancerfonden delar ut 87 miljoner kronor i årets höstutlysning till 85 forskare från sju lärosäten i landet. Störst del av anslagen får Karolinska Institutet där 52 miljoner går till olika forskningsprojekt.

Bland de projekt som får del av pengarna från Barncancerfondens höstutlysning finns forskning om nya diagnosmetoder och behandlingar för leukemi och hjärntumörer, men också återfall av cancer. Barncancerfonden finansierar även forskning om hur barn påverkas av en cancerbehandling i efterhand, så kallade sena komplikationer, till exempel fertilitet och sexualitet, då cancerbehandling kan påverka möjligheten att själv få barn senare i livet.