Publicerad: 2010-08-18 00:00 | Uppdaterad: 2015-10-01 12:25

KI bästa svenska universitet i ny rankning

KI är bland de 10 främsta universiteten i världen inom klinisk medicin enligt en ny rankning från Jiao Tonguniversitetet i Shanghai. I den totala rankningen hamnar KI på plats 42 av de 100 främsta universiteten i världen.

Varje år gör Jiao Tonguniversitetet en rankning av värdens universitet, Academic Ranking of World Universities. I den totala rankningen hamnar KI på plats 42, från plats 50 förra året.

- KIs position är stabil. Förändringen i plats baseras på väldigt små förändringar i de sammanvägda kriterierna, säger Björn Forslöw, omvärldsanalytiker vid Karolinska Institutet.

Universiteten rankas också inom olika fält. I kategorin Clinical Medicine and Pharmacy hamnar KI på plats nio och är högst placerade europeiska universitet. Förra året hamnade KI på plats åtta. I kategorin Life and Agriculture Sciences hamnar KI på plats 15 från plats 17 förra året.

KI är bästa svenska universitet med sin 42:a plats. Ytterligare två svenska universitet hamnar på listan bland världens 100 främsta universitet, Uppsala universitet på plats 66 och Stockholms universitet på plats 79. Listan toppas av Harvard University, som haft förstaplatsen i åtta år. På femte plats hamnade Cambridge University, som första universitet utanför USA.

Rankningen baseras bland annat på forskningskriterier som antalet Nobelpris, citeringar i vetenskapliga tidskrifter samt publiceringar i tidskrifter med hög impactfaktor.