Publicerad: 2016-04-04 10:54 | Uppdaterad: 2018-02-16 08:39

KI åter i toppen på rankinglista för ämnet Dentistry

Karolinska Institutet placerar sig i år på tredje plats i den internationella rankinglistan ”QS Worlds University rankings by subject” för ämnet ”Dentistry”.

Tredjeplatsen betyder att vi åter placerar oss i toppen, men i år blir vi omsprungna av University of Michigan och the University of Hong Kong. Förra året, som var första gången som ämnet "Dentistry" rankades, tog KI hem förstaplatsen. Det har även gått bra för Göteborgs Universitet som i år placerade sig på plats 5 (förra året 3) och Malmö Universitet som tog plats 30 (förra året 21).

– Jag är jättestolt över vår placering. QS har rankat sammanlagt 42 olika ämnen och om man tittar på alla ämnen har vi den högst rankade av alla nordiska utbildningar. Dessutom har tre av Sveriges fyra utbildningsorter för tandvård placerat sig bland de 30 bästa i världen. Det visar hur väl svensk tandvård står sig internationellt, säger Mats Trulsson, prefekt för institutionen för odontologi.

Rankningen bygger på citeringsdata och på omdömen från både akademiker och organisationer som anställer tandvårdspersonal. Läs mer om hur rankningen går till (på engelska)