Publicerad: 2017-02-20 13:15 | Uppdaterad: 2017-02-21 09:30

Kerstin Hellgren tilldelas forskningsanslag från Barncancerfonden

Barncancerfonden meddelade den 19 december 2016 att Kerstin Hellgren vid Marianne Bernadotte Centrum tilldelas 1 350 000 kronor för att genomföra en studie med syftet att tidigt upptäcka synhotande hjärntumörer och recidiv (återfall) hos barn med hjälp av oftalmologiska undersökningar och retinal avbildningsteknik.

Forskarna ska alltså utveckla och förbättra metoder för att tidigare diagnosticera hjärntumörer och detektera återfall hos barn som kan skada synen och i värsta fall orsaka blindhet. Målet med projektet är tvådelat: dels att optimera oftalmologiska bedömningar hos barn för tidig upptäckt och återfall av hjärntumörer och dels att karakterisera oftalmologiska följdsymtom hos barn efter behandling av hjärntumör. Projektet löper över fyra år.