Publicerad: 2018-10-11 13:40 | Uppdaterad: 2018-10-11 13:40

Kerstin Brismar medverkar i programserien "Bästa dieten" på SVT

På tisdag den 16 oktober startar programserien ”Bästa dieten”, ett livsstilsprogram i tre delar från SVT:s vetenskapsredaktion. Fyra svenska par bryter med gamla vanor och följer varsin ny diet under en månad. Upplevelsen förändrar deras syn på mat och hälsa och får dem att ompröva sina liv.

Under programserien så mäts deras blodvärden, BMI och andra hälsoparametrar på väg in i dietmånaden och efter att experimentet är klart, förändringarna dokumenteras och analyseras av kostforskare. Under hela månaden får paren hjälp och stöttning av inspiratörer som är experter på parens nya dieter.

Program 1: ”Oh my god – där ryker ju allt!”, 16 oktober kl 21:00 SVT1

De stränga kostreglerna för veganer och LCHF chockar paren. Hur ska de kunna överleva under en hel månad utan salami eller bröd?

5:2-fastan känns som en vinstlott för livsnjutarna och den stressade småbarnsfamiljen börjar ana att den nya dieten kommer att innebära stora omställningar för dem.

Paren möter forskarna och får lämna prover. Alla är spända på hur deras kroppar ska förändras av den nya kosten.

Program 2 ”Vi är inte såna som failar dieten”, 23 oktober

Halvvägs in i dietmånaden hopar sig problemen. Den stressade barnfamiljen lagar mat på nätterna för att hinna, LCHF-paret tycker att allt smakar ägg och veganerna är besvikna över hur onyttig deras nya kost är. Till och med 5:2-fastarna misströstar, hur ska de kunna leva med sötsug och fastemenyer på lång sikt?

Det är under den här perioden många ger upp dieter, men forskarna är övertygade om att alla paren ska stanna i experimentet.

Program 3: ”Och den bästa dieten är…”, 30 oktober

Äntligen är dietmånaden över och paren får veta hur deras kroppar förändrats av den nya kosthållningen. BMI-värdena har minskat för de flesta par, men blodvärdena avslöjar mer. Forskarna har analyserat resultaten och vi får äntligen veta vilken som är den allra bästa dieten.

Samtliga program sänds i SVT1 kl 21:00-22:00 och läggs ut på svt play samma dagar.

Experter från KI och Uppsala Universitet analyserar resultaten

Kerstin Brismar, diabetesprofessor vid Karolinska Institutet, och Ulf Risérus, kostforskare från Uppsala universitet, medverkar som experter i programmet. De är specialintresserade av hur olika sorts kosthållning påverkar hälsan och analyserar resultaten och bedömer hur väl de olika dieterna passat för paren. I sista programmet får vi veta vilken som är den bästa dieten.

Professor emerita

Kerstin Brismar

E-post: Kerstin.Brismar@ki.se

Recept från programserien