Publicerad: 2015-04-09 09:18 | Uppdaterad: 2015-04-09 09:22

Katarina Le Blanc ny ledamot i KVA

Kungl. Vetenskapsakademien, KVA, har valt in fem nya svenska ledamöter. I klassen för medicinska vetenskaper valdes Katarina Le Blanc, professor i klinisk stamcellsforskning vid institutionen för laboratoriemedicin vid Karolinska Institutet.

Katarina Le Blancs forskning rör bindvävsstamceller, så kallade mesenkymala stamceller. I sin kliniska forskning har Katarina Le Blanc behandlat patienter med blodcancer genom att ersätta de cancerdrabbade blodcellerna med en annan typ av stamceller, blodstamceller. Genom att samtidigt ge patienten bindvävsstamceller kan deras immunhämmande egenskaper användas för att dämpa immunförsvarets avstötningsreaktioner, som ofta inträffar vid transplantationer. År 2008 fick Le Blanc Tobias Priset på drygt 10 miljoner kronor av Kungl. Vetenskapsakademien.

Läs mer på KVA:s webbplats.