Publicerad: 2011-11-03 00:00 | Uppdaterad: 2014-07-07 08:42

Karolinska Institutets rektor blir hedersdoktor vid University of Dublin

Karolinska Institutets rektor Harriet Wallberg-Henriksson har utnämnts till hedersdoktor i medicin vid University of Dublin. Hon får utmärkelsen för sina framstående insatser inom medicinsk forskning.

Harriet Wallberg-Henriksson kommer att ta emot utmärkelsen vid University of Dublin (mest känt som Trinity College) i samband med en särskild ceremoni idag, torsdagen den 3 november, i närvaro av Mary Robinson, Irlands förra president och numera rektor för University of Dublin.

– Jag är hedrad och glad över denna hedersbetygelse. University of Dublin är ett anrikt universitet. Det känns förstås extra roligt att få bli hedersdoktor där, säger Harriet Wallberg-Henriksson.

University of Dublin grundades 1592 och är därmed Irlands äldsta universitet med nästan 17 000 studenter. Harriet Wallberg-Henriksson är medicine doktor och professor i fysiologi och har varit rektor vid Karolinska Institutet sedan 2004.

Hon innehar också ett flertal viktiga poster, bland annat som ledamot i Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet som utser Nobelpristagaren i fysiologi eller medicin och i EU-kommissionens expertgrupp för konkurrenskraftiga forskningsmiljöer. Karolinska Institutets rektor ingår också i regeringens forskningsberedning.