Publicerad: 2018-12-11 11:19 | Uppdaterad: 2019-01-17 15:30

Karolinska Institutets nya forskningshus Biomedicum invigt

Den 30 november invigdes Karolinska Institutets nya forskningsbyggnad Biomedicum i Solna. Det nya huset rymmer fem institutioner och ritades för att skapa möten och samarbeten mellan olika forskningsfält. Möt några av KI-forskarna i en film från invigningsdagen.

Det nya forskningscentret har plats för 1 600 forskare på 65 000 kvadratmeter och stod klart i våras. Byggnationen inleddes 2013, och inflyttningen har skett under 2018.

– Biomedicum förenar ledande forskargrupper från fem olika institutioner. Dessa forskningsgrupper kan nu mötas över institutionsgränserna och dra nytta av modern infrastruktur, säger Karolinska Institutets rektor Ole Petter Ottersen.

Biomedium ligger mellan Aula Medica och Widerströmska huset och har en direkt koppling till Bioclinicum, den kliniska forskningsmiljön på Karolinska Universitetssjukhuset genom en fysisk förbindelsegång över Solnavägen. Med sin närhet till Bioclinicum, det nya sjukhuset, SciLifeLab, Komparativ medicin och alla andra forskningsmiljöer på campus Solna och campus Nord kommer Biomedicum att bli ett nav i KI:s forskning och ett forskningscenter i den internationella frontlinjen.

Vid invigningen gick äran att klippa bandet till Karolinska Institutets prorektor Karin Dahlman-Wright.

Biomedicum är nominerad till ”Årets bygge 2019” av tidningen Byggindustrin, och ägs och förvaltas av Akademiska Hus. Inredningsarkitekt var Nyréns Arkitektkontor och Skanska var generalentreprenör vid uppförandet.

Biomedicum invigning3

Biomedicum invigning2