Publicerad: 2021-08-23 14:58 | Uppdaterad: 2021-08-23 16:07

Karolinska Institutet välkomnar studenter till en ny termin

Sök din drömutbildning
Snart börjar en ny termin på KI för alla nya och återvändande studenter. Foto: Schulte

Om en vecka börjar höstterminen och Karolinska Institutet välkomnar både nya och återvändande studenter tillbaka till campus för en ny termin.

Den 30 augusti startar officiellt en ny termin och KI har beslutat att återgå till campusundervisning under hösten. Däremot kan teoretiska undervisningsmoment fortsatt komma att ges digitalt och kan skilja sig åt mellan olika program och kurser.

Stor glädje och allas gemensamma ansvar

– ­Jag ser fram emot att se studenter i både Flemingsberg och Solna, att höra alla olika språk och dialekter på campus – och inte minst hoppas jag att jag äntligen återigen kan möta några av er studenter fysiskt när jag, som tidigare terminer, planerar att föreläsa under den kommande terminen, skriver Ole Petter Ottersen, rektor vid Karolinska Institutet på sin blogg.

Rektorn poängterar vidare vikten av att vi alla har ett gemensamt ansvar, studenter som medarbetare att följa de rekommendationer och restriktioner som finns när det gäller avstånd, hygien och andra insatser för att förhindra smittspridning.

Introduktionsceremonier för nya studenter

Terminen inleds sedvanligt med upprop på de flesta utbildningar och för nyantagna studenter på KI:s nybörjarprogram avslutas första veckan med två välkomstceremonier i Aula Medica. Efter två terminsstarter på distans välkomnas studenter åter att delta på plats i aulan. För att minska trängsel ges två ceremonier i stället för en och antalet gäster i salen begränsas. Ceremonin kommer även sändas live för de studenter som inte kan närvara på plats.

Under ceremonierna kommer studenterna välkomnas av KI:s rektor Ole Petter Ottersen tillsammans med vicerektor för utbildning Annika Östman Wernerson. Tal blandas med filmer från campus, musikunderhållning och tips från andra studenter.

Under de första veckorna kommer det finnas bemannade infopunkter på KI:s campus för att svara på de frågor studenter kan ha kring starten av en ny utbildning eller en ny termin.

Introduktion hos studentkårerna

Dana Samiean, ordförande för Odontologiska Föreningen
Dana Samiean, ordförande för Odontologiska Föreningen Foto: Privat

Studentkårerna Odontologiska föreningen och Medicinska föreningen planerar flera introduktionsaktiviteter för nya studenter och du kan läsa mer om deras program och aktiviteter på respektive hemsida och sociala medier.

– Att få äran att välkomna de nya studenterna på introduktionsdagarna är alltid kul och något som vi på OF ser fram emot på hela året, säger Dana Samiean, ordförande för Odontologiska Föreningen.

Rektorshälsning inför terminsstart (på engelska)