Publicerad: 2011-08-17 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Karolinska Institutet stabilt i världsrankning

[NYHET 2011-08-16] Årets upplaga av den prestigefyllda Shanghairankningen visar att Karolinska Institutet fortsatt ligger bra till bland de främsta universiteten i världen. Universitetet har i år plats 44 och rankas högst bland de svenska lärosätena.

Varje år gör Jiao Tonguniversitetet i Shanghai den så kallade Shanghairankningen (ARWU). Det är en av världens mest prestigefyllda rankningar av lärosäten där 12 000 universitet i världen ingår och de 500 bästa tas med i listan. Listan toppas som föregående år av de amerikanska universiteten Harvard, Stanford, MIT och Berkley.

Karolinska Institutet rankas högst av de svenska universiteten med sin plats 44. KI har tappat två placeringar sedan 2010 men har istället en något högre totalpoäng i år. Ytterligare två svenska universitet finns med på topp 100, Uppsala universitet på plats 67 och Stockholms universitet på plats 81.

Universiteten rankas också inom olika fält. För kategorin Clinical Medicine & Pharmacy återfinns Karolinska Institutet på plats 9 och inom Life and Agriculture Sciences hamnar KI på plats 17.

Rankningen baseras bland annat på forskningskriterier som antalet Nobelpris, citeringar i vetenskapliga tidskrifter samt publiceringar i tidskrifter med hög impactfaktor.