Publicerad: 2014-09-17 10:09 | Uppdaterad: 2015-10-01 12:26

Karolinska Institutet förbättrar sin position i ny rankning

Karolinska Institutet placerar sig på åttonde plats i världen och på tredje plats i Europa inom det så kallade fakultetsområdet ”Life Sciences and Medicine” när QS World Ranking of Universities publicerar sina listor för 2014.

KI har därmed stigit två placeringar sedan året innan då universitet placerades på tionde plats i världen. De tre översta placeringarna har Harvard University, University of Oxford och University of Cambridge.

I ämnesområdet ”Medicine” ges Karolinska Institutet 16:e plats i världen och femte plats i Europa. När det gäller ”Pharmacy and Pharmacology” är KI sjunde bästa institution i världen och sjätte bästa i Europa. QS rankningar för ämnesområden publicerades i våras.

QS har inte med Karolinska Institutet i den övergripande universitetsrankingen, som bara inkluderar flerfakultetsuniversitet.

Läs mer om QS rankning på webbsida.

Mer om rankning och Karolinska Institutet.