Publicerad: 2012-08-15 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Karolinska Institutet åter högt rankat

I 2012 års Academic Ranking of World Universities som görs från Shanghai Jiao Tong University är KI liksom tidigare år högt rankat, denna gång som universitet nummer 42 i världen. Allra högst rankade i år är universiteten Harvard, Stanford, MIT, Berkeley och Cambridge.

Inom området Clinical Medicine and Pharmacy ligger KI på plats 11 i världen och som tvåa i Europa, efter universitetet i Cambridge. Inom området Life and Agriculture Sciences rankas KI som nummer 18 i världen och som nummer 3 i Europa, efter universiteten i Cambridge och Oxford.

Rankningen från Shanghai baseras på forskningsparametrar som publikationsvolym, speciellt publikationer i tidskrifter med hög impact, citeringar och erhållna Nobelpris.