Publicerad: 2016-01-15 13:45 | Uppdaterad: 2016-01-15 13:50

Karin Röding blir statssekreterare på utbildningsdepartementet

Karin Röding, rektor vid Mälardalens högskola och tidigare universitetsdirektör vid Karolinska Institutet, blir statssekreterare vid utbildningsdepartementet. Hon blir därmed närmaste medarbetare till ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson.

På måndag den 18 januari tillträder Karin Röding sin nya tjänst som politiskt anställd chefstjänsteman med ansvar för planering och samordning på utbildningsdepartementet. Hon kommer närmast från rektorsposten vid Mälardalens högskola där hon varit i fem år. Innan dess var hon universitetsdirektör vid KI mellan åren 2007 och 2011.

Karin Röding är utbildad tandläkare och medicine doktor och har varit verksam i flera roller vid KI, bland annat som universitetslärare, studierektor och chef för Utbildnings- och studentavdelningen. 1998 fick hon Karolinska Institutets pedagogiska pris för sina nyskapande insatser inom utbildningsområdet.