Föreläsningar och seminarier Kan vi utrota karies och tandlossning?

2021-10-06 16:00 - 17:00 Add to iCal
Online Live-stream, du får länken när du har anmält dig
Tand omringad av ikoner för sjukvård, digitalisering mm. I bakgrund syns en läkare och tandinstrument.
Foto: Getty Images.

Hur kan vi skapa en mer jämlik munhälsovård i Sverige? Karolinska Institutet inviger en ny tandläkarmottagning för allmänheten och bjuder samtidigt in till ett forskarsamtal om framtidens tandvård.

I Flemingsberg öppnar Karolinska Institutet (KI) en ny tandläkarmottagning för allmänheten och bjuder in Stockholmarna till digital invigning. Till universitetstandvårdens nya lärarklinik välkomnas patienter som önskar bli väl omhändertagna av tandläkare som har nära till forskningen.

Forskningssamtal

Svensk tandvård är en framgångssaga som heter duga. För mindre än 100 år sedan hade svenska folket katastrofal munhälsa. Då drog man ut tänderna på konfirmanderna för att de skulle slippa framtida tandvärk. I dag tillhör svenskarna de som har allra bäst och flest tänder i världen.

För många av oss är tandborstning morgon och kväll, samt godis bara på lördagar självklarheter, men hur blev de det?

Och hur ser forskare på framtidens tandvård? Vad har vi som patienter att vänta av tandvården och vår egen munhälsa? Får vi alla bara ännu bättre munhälsa med de nya upptäckter som görs inom forskningen?

I ett forskningssamtal blickar vi framåt och försöker skapa oss en bild av framtidens tandvård. Samtalet leds av Medicinsk Vetenskaps chefredaktör Cecilia Odlind. Vid sin sida har hon:

Vi får också träffa Göran Dahllöf, senior professor inom pedodonti, som under sina många år vid KI varit med och format svensk barntandvård.

Invigning

Värd för evenemanget är Patricia De Palma, tandvårdschef för universitetstandvården. Vid ceremonin deltar även professor Maria Eriksdotter, dekan för KI SYD, och Joannis Grigoriadis, klinikchef för den nya lärarkliniken.

En del av Nobel Calling Stockholm

I oktober varje år tillkännages vilka forskare som ska tilldelas de olika Nobelprisen – och först ut är alltid Nobelpriset i fysiologi eller medicin. I kunskapens anda bjuder Nobel Prize Museum, i samarbete med bland andra Karolinska Institutet, på inspirerande event och lärorika möten.

Dekorativ bild.