Föreläsningar och seminarier Bites of Learning lunchwebbinarium: Undervisning med ChatGPT – Stöd till elever med ADHD

Välkommen till Bites of Learning! En webbinarserie som syftar till att främja dialog, utbyte av idéer och inspiration kring undervisningsmetoder och utbildningsutveckling. I den här sessionen diskuterar vi hur AI kan hjälpa oss att skapa en mer inkluderande lärandemiljö. Tillsammans med gästtalaren Joëlle Golmann utforskar vi hur ChatGPT kan användas inom högre utbildning för att bättre stödja studenter med ADHD, med fokus på både möjligheter och risker.
Baserat på preliminära resultat från pågående forskning vid Karolinska Institutet om medicinstudenters akademiska resa med ADHD, belyser workshopen hur många av dessa studenter redan använder ChatGPT i stor utsträckning och ser det som en viktig inlärningsresurs, samtidigt som de rapporterar att de får ut lite av traditionella föreläsningar. Några illustrativa exempel kommer att delas för att klargöra situationen.
Universitetslärare, handledare och utbildningsutvecklare inbjuds att brainstorma konkreta idéer för att integrera AI i undervisningen på ett sätt som är stödjande, inkluderande och medveten om potentiella risker.
Sessionen leds av Joëlle Golmann, doktorand i medicinsk utbildning vid KI SÖS och en del av den kliniska utbildningsforskningsgruppen vid Södersjukhuset. Projektet stöds av KI:s pedagogiska finansiering och är direkt kopplat till KI:s strategi 2030, som betonar forskningsbaserad utbildning, utbildningsstöd i världsklass och lika villkor som främjar kreativitet, mångfald och inkludering.
Webbinariet kommer att hållas på engelska.
Joëlle Golmann
Joëlle Golmann är doktorand i medicinsk utbildning vid Karolinska Institutet (KI SÖS) och ingår i forskningsgruppen för klinisk utbildning vid Södersjukhuset. Hennes forskning undersöker den akademiska resan för medicinstudenter med ADHD vid alla sju medicinska fakulteter i Sverige, med målet att informera om mer inkluderande och hållbara metoder inom medicinsk utbildning. Utöver medicinsk utbildning bidrar hennes arbete till pågående diskussioner om hur universitet bättre kan stödja studenter med neurologiska funktionsvariationer, samt till bredare samtal om jämlikhet, tillhörighet och pedagogisk innovation inom högre utbildning.
Anmälan
- Anmäl dig till webbinariet.
- Ett mail med länken till webbinariet skickas till din adress.
- Anslut online.