Föreläsningar och seminarier Bites of Learning 23/2: Hur får vi Zoomundervisning att rocka?

2022-02-23 12:15 - 13:00 Add to iCal
Online https://ki-se.zoom.us/j/67281698936?pwd=OWtDdmZYTExxZVRMNVdLWDZ6WDZCUT09
En bild som visar tre händer som delar på en pizza
Photo: N/A.

Zoomfatigue finns hos både oss som undervisar och våra deltagare/studenter. Det som också finns är mängder med erfarenheter och kunskap om hur man kan undvika det! Enheten för Undervisning och Lärande bjuder in dig till denna Bites of Learning-webbinarie, utformad som case-diskussion med fokus på undervisning via videomöte.

Vi har alla upplevt att engagemanget tryter, både hos oss själva och våra deltagare. Med denna diskussion vill vi stanna upp och fundera på vad vi har för strategier för att få till det engagemang eller det typ av lärande vi önskar. Snart två år in i pandemin har många av oss både gjort lyckade och mindre lyckade sessioner, som vi alla lärt oss från. 

Vi utgår diskussionen från caset nedan. Läs igenom det och fundera på vad Janets problem kan tänkas vara, och vilka möjliga vägval hon har. Vilka strategier skulle du föreslå? Och vad finns det för konsekvenser till dem?

Webinariet kommer att hållas på engelska, men ni är mer än välkommen att diskutera/ställa frågor på svenska.

Seminariet leds av Teresa Sörö och Andrew Maunder.

Case

Janet suckade hörbart i mikrofonen på avdelningens veckomöte. Hon hade hoppats på att årets undervisning via Zoom och Teams nu var till ända men eftersom pandemin tog ytterligare ett nytt tag om staden så hade rektor beslutat sig för att undervisningen skulle ske på distans. Det var detta som meddelades till arbetsgruppen på deras veckomöte. Samtidigt hade avdelningschefen påmint om studenternas senaste utvärderingar där de tyckte Zoom undervisningen och avfilmandet av presentationer med ppt var outhärdligt tråkigt och oengagerande. Vissa studenter hade även uttryckt att det knappt fanns utrymme för frågor, och när det ställdes att det tog tid från den viktiga genomgången.

Janet var till större delen forskare men undervisade i ett par olika program. Egentligen gillade hon att prata inför en grupp studenter, så länge hon rörde sig inom ett område hon kände sig någorlunda bekväm med. Hon hade hittat ett sätt att föreläsa som hon trivdes med och det gick mestadels ut på att hon pratade och problematiserade området.

När pandemin slog till hade hon egentligen inte gjort så stora förändringar utan mest flyttat föreläsningen till Zoom. Hon kände en gnagande oro att kritiken från studenterna mycket väl kunde gälla hennes klasser, för själv kände hon sig avskärmad och att hon hade svårt att veta vad som kom fram eller inte till dem. Ibland prövade hon att ställa någon fråga för att se om de hängde med, men det var oftast väldigt tyst. Chatten tyckte hon var svår att hänga med i när hon föreläste så den brukade hon lämna lite därhän. Även om studenterna började med sina kameror på så var de till 80% helt avslagna när de avslutade sessionen. Hon visste inte riktigt hur hon skulle hantera det.

Lägg till händelsen i din kalender

Glöm inte att lägga till händelsen i din kalender. Du kan göra detta genom att klicka på 'Add to .ical' högst upp på sidan. Om du använder Mac eller PC bör du kunna dra och släppa filen i din kalender.

Länk till webbinariet

Länken till webbinariet finns här

Vad är Bites of Learning?

För att kunna lyfta och diskutera aktuella pedagogiska frågor och jobba tillsammans har UoL skapat en digital webbinarserie som ges varje vecka:

  • Tid: onsdagar 12.15-13.00 
  • Typer av aktiviteter:
    - 'Discussion circle' - som en klassisk bokcirkel: vi lyfter en artikel, poddavsnitt eller tema som du kan diskutera med andra pedagoger på KI.
    - ’Workshop’ - ett utrymme för korta tutorials, oftast av pedagogiska verktyg där du även är välkommen att komma in med frågor/frågeställningar.
    - MedEd Lab - seminarie med en kort presentation följt av diskussion.

Teresa Sörö

Pedagogisk utvecklare
Kontinuerligt lärande och professionell utveckling
TL Undervisning och lärande

Andrew Maunder

IKT-pedagog
Kontinuerligt lärande och professionell utveckling
TL Undervisning och lärande

Kontakt

Teresa Sörö Pedagogisk utvecklare