Publicerad: 2013-01-30 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

JW Runebergs pris till Outi Hovatta

[Nyhet 2013-01-30] Outi Hovatta, professor i obstetrik och gynekologi, särskilt assisterad befruktning, vid institutionen för klinisk vetenskap, teknik och intervention, Karolinska Institutet, har tilldelats Finlands största medicinpris, JW Runebergs pris, på 25 000 euro av Finska läkaresällskapet.

Outi Hovatta
Outi HovattaFoto: Johan Bergmark

Outi Hovatta forskar kring provrörsbefruktning och utveckling av cellterapi för behandling av svåra sjukdomar och är även verksam som överläkare vid Fertilitetsenheten, Karolinska Universitetssjukhuset.

- Det kändes otroligt fint. Det var en stor överraskning och en stor ära att få priset. Det finns så många besvikelser i en forskares vardag, men detta hjälper till att gå vidare med entusiasm, säger Outi Hovatta.

JW Runebergs pris instiftades 1902 genom en donation av Johan Wilhelm Runeberg (1843-1918), läkare och professor i klinisk medicin och son till nationalskalden Johan Ludvig Runeberg. Prisfonden förvaltas av Finska läkaresällskapet, som vartannat år utser en forskare med framgångsrik vetenskaplig verksamhet. Pristagaren får även en medalj som bär donatorns bild.