Publicerad: 2017-12-06 15:53 | Uppdaterad: 2018-01-03 19:13

Julklappsfynd och författarmöten på KI:s egen bokmässa

Hedda Langeby, foto: Erik Cronberg.

Några frågor till Hedda Langeby, projektsamordnare för Karolinska Institutets alumnverksamhet, som just nu jobbar med att arrangera en bokmässa i Aula Medica den 14 december.

Lagom till jul får KI sin egen bokmässa. Berätta, vad är planen?
– Det är många forskare och lärare på KI som skriver populärvetenskapliga böcker inom området hälsa och medicin. Inte minst har vi kvar ett ganska stort lager med böcker från vårt eget numera insomnade förlag Karolinska Institutet University Press. Men det kommer även andra förlag till bokmässan så vi hoppas att utbudet av böcker blir ganska stort.

Läge att fynda julklappar alltså?
– Ja, det tycker jag verkligen. Vi kommer att ha bra priser på våra egna böcker och har bett de andra förlagen som är med att vara så generösa som möjligt. Vi kommer också att ha intervjuer med några författare på scen och andra författare kommer också vara på plats för att svara på läsarfrågor och signera böcker. Så har man tur kan man få ett signerat exemplar av sin julklappsbok.

Du jobbar i vanliga fall med KI:s alumnverksamhet, är bokmässan enbart öppen för tidigare KI-studenter alltså?
– Nej, absolut inte, alla är välkomna. Studenter, anställda, alumner och vem som helst som råkar ha vägarna förbi Aula Medica den 14 december. Utöver böcker och korta författarintervjuer kommer vi bjuda på lotteri och aktiviteter på temat medicin och hälsa. Det finns även ett café i aulan för den som blir fikasugen.

Antar att du själv redan har tjuvkikat på utbudet på bokmässan, är det någon bok du kan rekommendera?
– Jag är nyfiken på boken Hjärnan så den hade jag tänkt köpa som julklapp till mig själv. Jag ser också fram emot att höra Emma Frans prata om hur vi förhåller oss mer kritiskt till påstådda fakta i medieflödet.

Text: Katarina Sternudd

Vad: Bokmässa inom medicin och hälsa

När: Torsdag 14 december 2017, klockan 15-18.

Var: Foajén, plan 2 Aula Medica, Nobels väg 6, Campus Solna

Mer om programmet i KI-kalendern