Publicerad: 2023-04-27 14:15 | Uppdaterad: 2023-04-27 14:47

Juan Pablo Lopez tilldelas ECNP Rising Star Award 2023

Staplar med mynt och en växt högst upp på toppen.
Genrebild av Nattanan Kanchanprat nerladdad från Pixabay. Foto: Creative Commons CC0

European College of Neuropsychopharmacology (ECNP) delar årligen ut en Rising Star Award till två forskare i början av karriären, som genom sin forskning inom tillämpad och translationell neurovetenskap har potential att främja vetenskap, behandling och förebyggande av hjärnsjukdomar.

porträtt
Juan Pablo Lopez. Foto: Cristiana Cruceanu

Juan Pablo Lopez, forskare vid institutionen för neurovetenskap vid Karolinska Institutet, vars forskning syftar till att förstå stressrelaterade psykiatriska störningars neurobiologi och behandling, är en av årets pristagare.

Han tilldelas ett pris på 2 000 euro och ett minnescertifikat som delas ut vid den 36:e ECNP-kongressen 2023. Dr Lopez kommer även att hålla ett pristal vid en så kallad Campfire Session, och med titeln "“Increasing resolution in stress neurobiology”.

Kongressen äger rum mellan 7-10 oktober i Barcelona, Spanien.