Publicerad: 2023-11-15 07:35 | Uppdaterad: 2023-11-24 12:08

Jobba under välkomstdagen för nya studenter VT24

Glada studenter står i trappa. Alla har plommonlila KI-tröjor på sig. Orangea och vita ballonger syns i bakgrunden
Studentmedarbetare under KI:s välkomstdag för nya studenter Foto: Lisa Bergenfelz

Den 19 januari 2024 arrangeras KI:s välkomstdag. Nu söker vi dig som vill vara med och hälsa de nya studenterna välkomna. Vi söker studenter till uppdragen studentkonferencierer, medverka i studentpanel och publikvärdar.

Välkomstdagen består av en ceremoni där bland andra KI:s rektor håller tal. Ceremonin innehåller även på underhållning, forskningsinspiration och mycket mer. Efter ceremonin följer mässan där det bjuds på fika och där studentrelaterade verksamheter finns på plats. Under mässan hämtar de nya studenterna ut sin KI-ryggsäck.

Välkomstdagen VT24 är fredagen den 19 januari i Aula Medica på campus Solna klockan 13.30 – 16.00. Nu söker vi dig som vill vara med och hälsa nya studenter varmt välkomna till KI och samtidigt tjäna lite extra pengar. Det finns tre olika typer av uppdrag att söka: konferencier, panelist eller publikvärd. Läs om hur du ansöker och om de olika uppdragen nedan.

Konferencier

Vi söker två studenter till uppdraget som konferencier för ceremonin. Som studentkonferencier leder ni ceremonin och hälsar de nya studenterna välkomna samt presenterar programmet med talare. Ni skriver manus och förbereder er på egen hand men med stöd från kommunikatörer. Uppdraget innebär ett nära samarbete med den andra konferenciers kollegan. Är ni två personer som önskar arbeta som konferencierer tillsammans så anger ni det i era respektive ansökningar. Annars kommer vi sätta ihop två studenter som vi tror skulle göra ett bra jobb som konferencierer tillsammans. För uppdraget bör du känna dig bekväm med att tala inför en stor publik.

Det är viktigt att du kan medverka vid genrepet på eftermiddagen den 18 januari (cirka 2h) och att du är tillgänglig från kl 12:30 den 19 januari. Du kommer även behöva förbereda dig på egen hand genom att skriva och kunna manuset.

Arvodet för uppdraget är totalt 1600 kr vilket inkluderar arbetstiden under genrepet och ceremonin, manusskrivande och förberedelsetid på egen hand.

Medverka i studentpanelen

Studentpanelen är en av de mest uppskattade programpunkterna under ceremonin. Studentpanelen består av en grupp studenter från olika program som tillsammans delar med sig av sina egna erfarenheter och kunskaper om hur det är att vara KI-student. Det kan vara alltifrån vilket som är det bästa lunchställe på campus enligt dig eller ditt bästa plugg-tips. Du bör känna dig bekväm med att tala inför en stor publik och dela med dig av dina erfarenheter. Vi söker framförallt studenter från programmen som startar till våren: arbetsterapeut- fysio- läkar- och sjuksköterskeprogrammet, men oavsett program är du varmt välkomna att ansöka. Du kommer få frågor att förbereda dig med inför panelsamtalet men upplägget under ceremonin är en spontant diskussion.

På eftermiddagen den 18 januari är det genrep (cirka 2 h) och du behöver vara tillgänglig ca kl 12:30 - 14:30 den 19/1. Det är viktigt att du kan medverka både den 18 och 19 januari. För detta uppdrag får du 750 kr vilket även inkluderar förberedelsetid på egen hand.

Publikvärd

Som publikvärd är du en viktig del för att välkomstdagen ska fungera. Det är ett socialt och roligt uppdrag med varierande arbetsuppgifter. Som publikvärd hjälper du till vid de olika stationer både under ceremonin och mässan. Arbetsuppgifter kan bland annat vara att hjälpa till vid insläpp, agera utrymningsvärd eller hjälpa till vid ryggsäcksutdelningen.

Du behöver vara på plats från kl 12:00 – 17:00 den 19 januari. Arvodet för detta uppdrag är 750 kr.

Förutom att lära känna nya människor och en superrolig arbetsdag får du även:

• Arvodering enligt uppdrag
  • En bra merit på ditt CV

Sista ansökningsdag är torsdag den 30 november 2023.

Du ansöker genom att mejla oss på ki-student@ki.se ett kort personligt brev där du berättar vem du är och om ditt liv som student på KI. Glöm inte att skriva vilket uppdragen du söker och om du har någon tidigare erfarenhet av liknande jobb. Det går bra att söka flera av uppdragen, tala då om det i din ansökan coh rangordna från 1 - 3. Rekryteringen sker löpande och kan därför komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Amanda Nelzén Kommunikatör