Publicerad: 2017-12-18 11:35 | Uppdaterad: 2017-12-20 21:29

Jingcheng Zhao får årets stipendium från Carl Tullus minnesfond

Jingcheng Zhao med Carl Tullus syskon Erik och Lisa Tullus på MF:s Luciabal. Foto: Anna-Maria Wintler

Jingcheng Zhao, läkarstudent och doktorand vid Karolinska Institutet, har tilldelats årets stipendium från Carl Tullus minnesfond.

Jingcheng Zhao är född i Kina, uppväxt i USA och Lund. Han studerar på läkarutbildningen vid Karolinska Institutet och är ny doktorand vid Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik där han ska forska om blodtransfusioner.

Han studerar dessutom parallellt vid Handelshögskolan i Stockholm och är engagerad i studentkåren Medicinska Föreningen, MF, vid Karolinska Institutet. Han har bland annat varit aktiv i att återuppliva MF:s tidning Medicor och tagit initiativ för en gemensam välkomstdag för KI:s studenter.

- Det låter mycket när man komprimerar det i några meningar. Det handlar mycket om att göra en sak i taget, förklarar han.

för sin bredd, äkta upptäckarglädje,företagsamma energi och syn på forskningen som en oändlig skattjakt samt för insatser för att få bättre gemenskap bland KI-studenter.

Jingcheng får stipendiet med motiveringen "för sin bredd, äkta upptäckarglädje,företagsamma energi och syn på forskningen som en oändlig skattjakt samt för insatser för att få bättre gemenskap bland KI-studenter", skriver carltullusminnesfond.se. Stipendiet delades ut vid MF:s Luciabal den 13 november.

Vad han ska använda stipendiepengarna till är fortfarande oklart.

- Troligen något forskningsrelaterat som jag inte hade kunnat göra annars..

Carl Tullus minnesfond
Stipendiet instiftades för att hedra minnet av Carl Tullus, läkare, doktorand och engagerad medlem av Medicinska Föreningen, som omkom 2006 26 år gammal. Stipendiet på 10 000 kronor delas sedan 2008 ut till en forskande läkarstudent vid Karolinska Institutet.