Jennifer Cleland: ”Att se tydliga förändringar motiverar det hårda arbetet”
I samband med professorsinstallationen den 3 oktober tog professor Jennifer Cleland emot Karolinska Institutets pris för forskning i medicinsk pedagogik, KIPRIME, 2024. Hennes arbete har bland annat förändrat hur medicinska universitet i Storbritannien väljer ut och examinerar studenter. Målet för Jennifer Clelands forskning är att komma till rätta med ojämlikheter i vårdens kompetensförsörjning.
Jennifer Cleland är professor i medicinsk pedagogik och vice dekan för utbildning vid Lee Kong Chian School of Medicine i Singapore. Ursprungligen kommer hon från Skottland, Storbritannien, där hennes forskning varit avgörande för att ta itu med viktiga frågor som rättvisa, jämlikhet, mångfald och inkludering vid urval och utbildning av medicinstudenter.
Intresse för organisationsutveckling
Det övergripande målet med hennes forskning är att säkerställa en mer representativ och kapabel personalstyrka i hälso- och sjukvården. Med en bakgrund inom psykologi har hon alltid haft ett stort intresse för organisatorisk utveckling.
– I min forskning har jag intresserat mig för hur vi hittar rätt personer till rätt jobb, allt från hur studenter väljs ut till medicinska universitet till hur vi utbildar och bedömer dem, säger Jennifer Cleland.
Hemlandets ojämlika hälso- och sjukvård, med stora skillnader i vårdtillgång och vårdresultat mellan olika samhällsklasser och landsdelar, har haft stor påverkan på hennes arbete.
Historiskt sett har läkaryrket i Storbritannien dominerats av vita män från priviligierade samhällsklasser. Jennifer Clelands forskning försöker förstå varför det ser ut på detta sätt och skapa ett system som bättre stämmer överens med arbetskraftsbehoven i hälso- och sjukvården.
– Om läkarstudenter bara kommer från välbärgade områden i storstäder så kommer vi att fortsätta producera läkare till urbana specialistsjukhus. Vi vet att studenter från landsbygden eller från socioekonomiskt utsatta områden är mer benägna att återvända till dessa områden som färdiga läkare, vilket är viktigt för att komma till rätta med ojämlikheterna inom hälso- och sjukvården, säger hon.
Forskning som förändrar
Jennifer Clelands arbete har haft stort genomslag i Storbritannien och har lett till förändringar vid både urval och examinering av medicinstudenter, från subjektiva bedömningar och intervjuer mot mer evidensbaserade arbetssätt.
– Det känns fantastiskt att veta att min forskning inte bara har citerats av andra forskare utan också har använts av regeringen för att förändra riktlinjer och policys. Att se konkreta förändringar som hjälper till att förbättra systemen gör allt hårt arbete värt mödan, säger hon.
Professor Jennifer Cleland tog emot sitt pris i Karolinska Institutets Aula Medica den 3 oktober. Med prissumman på 100 000 euro funderar hon på att sätta upp en fond eller ett stipendium för kollegor från mindre resursstarka länder som vill delta på professionella event, som den årliga konferensen i medicinsk pedagogik av The Association of Medical Education in Europe, AMEE.
– Att delta i internationella konferenser är dyrt, vilket gör det utmanade för personer från mindre resursstarka länder att delta. Jag vill gärna använda prispengarna till att öppna upp denna typ av möten för fler, säger Jennifer Cleland.
Text: Karin Tideström