Publicerad: 2018-02-05 15:50 | Uppdaterad: 2018-02-05 15:56

Jakob Frie tilldelas pris för vetenskaplig artikel

Jakob FrieVi gratulerar Jakob Frie, barnläkare vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus och doktorand vid institutionen för kvinnors och barns hälsa som tilldelats pris för sin vetenskapliga artikel "Cortical Responses to Alien Odors in Newborns: An fNIRS Study"

I artikeln visades hur hjärnan hos för tidigt födda barn reagerar för olika lukter i sjukhusmiljön. Handsprit och tejpbortagningsmedel visade sig leda till cerebrala smärtreaktioner.

Priset delades ut den 31 januari av tidskriften La Recherche som valt ut de bästa franska artiklarna i vetenskap alltifrån astrofysik och matematik till medicin och arkeologi.

Jakob Frie, som disputerar den 23 mars i år, får priset tillsammans med medförfattarna Marco Bartocci, Hugo Lagercrantz och Pierre Kuhn.