Publicerad: 2014-09-02 15:10 | Uppdaterad: 2014-09-05 19:02

Iskalla ALS-forskare tog sig an populär utmaning

Bill Gates har gjort det, George W Bush har gjort det och flera av dina vänner har också gjort det – hällt en hink med isvatten över sig. Allt för att uppmärksamma ALS-forskningen. På måndagen gjorde en grupp ALS-forskare vid Karolinska Institutet samma sak – och passade då även på att utmana både hälso- och sjukvårdsminister Göran Hägglund, First Aid Kit och KI:s rektor Anders Hamsten.

Det kallas för ”ALS Ice bucket challenge” och har spridit sig som en löpeld på sociala medier. Utmaningen går ut på att hälla en hink med is över sig och på så vis uppmärksamma forskningen om amyotrofisk lateralskleros, ALS, en relativt ovanlig neurodegenerativ sjukdom med en överlevnad på 2–3 år efter diagnos.

I samband med den iskalla ishinksutmaningen kan man också sätta in pengar till förmån för ALS-forskningen.

Den 1 september blev ALS-forskarna i Eva Hedlunds forskningslabb, med flera KI-kollegor inom samma område, översköljda med isvatten – av varandra. Efteråt var de blöta men glada, och det hela dokumenterades för att publiceras på filmkanalen youtube.

– Det var inte så kallt som jag trodde, säger Eva Hedlund efteråt med vattnet droppandes från hår och ansikte.

Hon och labbkollegorna vidinstitutionen för neurovetenskap kommer dessutom att sätta in pengar (10 dollar var) till Thierry Latran Foundation som samlar in pengar till ALS-forskning. Enligt Eva Hedlund har "Ice bucket challenge" hittills resulterat i över 100 miljoner dollar i donationer till olika ALS-stiftelser över hela världen. Själv hoppas hon och kollegorna att även kunna bidra genom sin forskning på området.

De är inte de första ALS-forskarna som ställer upp i ice bucket challenge. Och inte heller de sista som antagit utmaningen. Nu hoppas de att både hälso- och sjukvårdsminister Göran Hägglund och KI:s rektor Anders Hamsten gör det samt duon med det sjukvårdsrelaterade namnet First Aid Kit.

– Man får välja mellan att hälla en isvattenhink över sig eller att sätta in pengar till forskning. Eller så kan man göra både och, säger Eva Hedlund.

Senare under veckan antog även ett gäng forskare från institutionen för medicinsk biokemi och biofysik den kalla utmaningen. Deras film kan ni se här.

Text: Madeleine Svärd