Publicerad: 2024-04-02 14:00 | Uppdaterad: 2024-04-02 14:09

IPL-promotor för tandläkarprogrammet, tandhygienistprogrammet och KUT

Tandläkarstudent sitter framför maskin.
Student från tandläkarprogrammet i Flemingsberg. Foto: Erik Flyg

För att möta människors olika behov och erbjuda god vård behöver olika professioner känna till varandras kompetensområden och samverka. Samtliga program ska ha en IPL-promotor, som driver och stödjer införandet av de gemensamma övergripande lärandemålen och lärandeaktiviteter vid KI. Uppdraget beräknas fylla 10% av en heltidstjänst för alla tre programmen.

Patrik, student tandhygienistprogrammet
Student tandhygienistprogrammet Foto: Annika Falkuggla

Ett interprofessionellt lärande (IPL) uppstår när två eller fler professioner lär av, med och om varandra med syfte att förbättra vårdkvalitet och samarbete. Redan under grundutbildningen är det angeläget att lämpliga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt tillförs den studerande som då kan ta ansvar och använda sin kompetens till fördel för både patient och team.

Som promotor samarbetar du i ett nätverk med regelbundna möten.

Är du:

• Aktiv lärare/klinisk handledare vid någon av programmen?
  • Intresserad av att verka för ett ökat interprofessionellt lärande vid programmet?

Du kan anmäla ditt intresse antingen för alla tre programmen (10%), eller enbart för tandhygienistprogrammet (5%) eller tandläkarprogrammet/KUT (5%)

I så fall blir dina uppgifter:

• Du initierar och stödjer framtagande av mål och aktiviteter för utveckling och genomförande av IPL inom programmet – och följer upp.
  • Du rapporterar IPL-aktiviteter och förbättringsförslag till programledning.
  • I samråd med kursansvariga verkar du för att synliggöra IPL-mål och aktiviteter i teoretiskt och VerksamhetsIntegrerat Lärande (VIL)
  • Du är en resurs och kontaktperson för egna programmets lärare och handledare när det kommer till IPL-relaterade frågor.
  • Med syfte att utbyta erfarenheter och initiera gemensamma IPL-aktiviteter samarbetar du i nätverk med andra IPL-promotorer.
  • Du följer kunskapsutveckling och forskning inom IPL.
  • Du medverkar vid studiebesök som rör IPL.
  • Varje program har en obligatoriskt IPL-dag, där är din uppgift att samordna med till exempel att ta fram lista på handledare. Tandläkarprogrammet IPL-dag sker under hösten av termin 1. Tandhygienisternas dag sker under våren termin 2. Vad gäller KUT, så kan våra studenter tyvärr inte delta, eftersom den hålls under våren när de är på VFU i Dalarna.

Verkar det intressant? Anmäl ditt intresse senast den 30 april

Har du frågor om uppdraget som IPL-promotor? Kontakta