Publicerad: 2016-09-08 10:13 | Uppdaterad: 2016-09-08 13:55

Internationellt forskningsprojekt får Australiens vetenskapliga Oscar

Det internationella projektet ”FANTOM 5”, där fem KI-forskare medverkar, får ett Eureka Prize. Priset har även kallats Australiens ”Science Oscar” inom kategorin International Scientific Collaboration.

FANTOM5-projektet belönas för sitt framgångsrika internationella samarbete, som går ut på att kartlägga hur generna används. Den här atlasen över arvsmassan är en viktig pusselbit för att kunna förstå uppkomsten av olika genetiska sjukdomar, men också för att ta fram nya behandlingsformer.

FANTOM5 initierades av en forskargrupp i RIKEN i Japan år 2000 och har sedan dess vuxit till att involvera 260 forskare från 20 olika länder. En är Carsten Daub, vid institutionen för biovetenskaper och näringslära. Han har bland annat varit med och kartlagt så kallade enhancers, genreglerande element, som bestämmer vilka gener som ska aktiveras i en specifik celltyp. Han sitter även i styrgruppen för projektet.

– Receptet med att lyckas med ett så stort samarbete är mycket personliga kontakter. Vi är många som har varit med länge och jobbat tillsammans under många år, säger Carsten Daub.

I projektet ingår att alla deltagare delar med sig av sina data så att de andra kan bygga vidare på resultatet innan det har publicerats i en vetenskaplig tidskrift.

– Det innebär att måste man ha stort förtroende för varandra. Har man det får man jättemycket tillbaka. Men man kan inte vara rädd för att någon annan ska springa iväg med ens resultat, säger han.

Ett problem med detta enorma samarbete är trögheten vid publiceringarna.

– Den första publikationen, en stor central publikation, brukar ta lång tid att få ut för publicering. Att alla andra måste vänta på den kan leda till frustration, säger han.

Nu ser han fram emot att fortsätta med nästa projekt, FANTOM6.

Från Karolinska Institutet medverkar även Juha Kere, Karl Ekwall, Andreas Lennartsson, och Peter Arner.

“Australian Museum Eureka Prizes” är Australiens främsta vetenskapliga priser och delas ut för 27:e året i rad.

Text: Maja Lundbäck